Jaką stawką będzie opodatkowana usługa szkoleniowa oferowana przez Wnioskodawcę w ramach projektu skierowanego do zawodowych fotografów? - Interpretacja - IPPP3/443-313/11-2/KB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2011, sygn. IPPP3/443-313/11-2/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Jaką stawką będzie opodatkowana usługa szkoleniowa oferowana przez Wnioskodawcę w ramach projektu skierowanego do zawodowych fotografów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2011 r. (data wpływu 25.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi szkolenia zawodowe jak również zajęcia szkolne w zakresie edukacji fotograficznej. Na rok 2011 Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu Fotografia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII PO KL Regionalne kadry gospodarki. Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Na realizację projektu Fotografia... firma pozyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 719.409,52 zł co stanowi 86,31% całkowitych wydatków projektu. Wartość projektu, czyli suma wszystkich wydatków wynosi 833.560,12 zł, Natomiast wkład prywatny wnoszony przez uczestników szkoleń, wynosi w sumie 114.150,60 zł (13,69%).

Głównym celem projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji 480 pracowników i przedsiębiorców z woj., zwiększenie umiejętności wykorzystywania nowych technologii ICT informatycznych i fotograficznych. Wnioskodawca wskazał, że są to szkolenia zawodowe, ponieważ dotyczą zagadnień związanych z szeroko pojętą branżą fotograficzną. Czas trwania szkolenia to 18 godzin zajęć merytorycznych plus przerwy, szkolenia odbywają w dni powszednie i realizowane są w ciągu 3 dni.

Za ww. szkolenia uczestnicy będą płacili zróżnicowane kwoty, w zależności od rodzaju szkolenia.

I tak:

  • szkolenia z wykorzystaniem komputerów, wartość szkolenia wynosi 1.203,59 zł, a od uczestnika Wnioskodawca wymaga wniesienia wkładu w wysokości 240,72 zł (20% dla mikro i małych przedsiębiorców, a 361,08 zł (30% dla średnich przedsiębiorców);
  • szkolenia wykładowo-warsztatowe, wartość 950,33 zł, wkład prywatny mikro i małych przedsiębiorstw 190,07 zł (20%) i 285,10 zł dla średnich przedsiębiorstw (30%);
  • szkolenia w studio fotograficznym, wartość 1.371,42 zł, wkład prywatny 274,28 zł mikro i małe przedsiębiorstwa (20% wartości szkolenia) i 411,43 zł dla średnich przedsiębiorstw (30% wartość szkolenia).

Wkład prywatny uczestnicy szkoleń płacić będą na podstawie wystawianych faktur VAT za usługę szkoleniową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką będzie opodatkowana usługa szkoleniowa oferowana przez Wnioskodawcę w ramach projektu Fotografia......

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z tym, iż szkolenia Wnioskodawcy są szkoleniami zawodowymi dofinansowane są ze środków unijnych (Europejski Fundusz Społeczny 611.498,09 zł i dotacji celowej z budżetu krajowego 107.911,43 zł) w ponad 70% ze środków publicznych Wnioskodawca będzie stosować stawkę VAT zwolniony w fakturach wystawianych dla uczestników szkoleń na wpłaty wkładu prywatnego.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów Dz. U. z 2010 r. nr 246, poz. 1649 (rozdział 6 Zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień):

§ 13 ust. 1 pkt 20 zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.) oraz zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szkolenia zawodowe jak również zajęcia szkolne w zakresie edukacji fotograficznej. Na rok 2011 Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu Fotografia.... Na realizację ww. projektu firma pozyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 719.409,52 zł co stanowi 86,31% całkowitych wydatków projektu. Wartość projektu, czyli suma wszystkich wydatków wynosi 833.560,12 zł, Natomiast wkład prywatny wnoszony przez uczestników szkoleń, wynosi w sumie 114.150,60 zł (13,69%). Głównym celem projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji 480 pracowników i przedsiębiorców z woj., zwiększenie umiejętności wykorzystywania nowych technologii ICT informatycznych i fotograficznych. Wnioskodawca wskazał, że są to szkolenia zawodowe, ponieważ dotyczą zagadnień związanych z szeroko pojętą branżą fotograficzną. Czas trwania szkolenia to 18 godzin zajęć merytorycznych plus przerwy, szkolenia odbywają w dni powszednie i realizowane są w ciągu 3 dni.

Za ww. szkolenia uczestnicy będą płacili zróżnicowane kwoty, w zależności od rodzaju szkolenia. I tak:

  • szkolenia z wykorzystaniem komputerów, wartość szkolenia wynosi 1.203,59 zł, a od uczestnika Wnioskodawca wymaga wniesienia wkładu w wysokości 240,72 zł (20% dla mikro i małych przedsiębiorców, a 361,08 zł (30% dla średnich przedsiębiorców);
  • szkolenia wykładowo-warsztatowe, wartość 950,33 zł, wkład prywatny mikro i małych przedsiębiorstw 190,07 zł (20%) i 285,10 zł dla średnich przedsiębiorstw (30%);
  • szkolenia w studio fotograficznym, wartość 1.371,42 zł, wkład prywatny 274,28 zł mikro i małe przedsiębiorstwa (20% wartości szkolenia) i 411,43 zł dla średnich przedsiębiorstw (30% wartość szkolenia).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługa szkoleniowa oferowana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w niniejszej sprawie, przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Bowiem szkolenia te są związane z branżą fotograficzną oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Spełniony jest również drugi warunek do zastosowania ww. zwolnienia, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, usługa szkoleniowa oferowana przez Wnioskodawcę w ramach projektu Fotografia... będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie