Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów na rzecz banków.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów na rzecz banków jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów na rzecz banków.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
1. Spółka świadczy na podstawie umów o świadczenie usług na rzecz banków różnorodne usługi, w tym wspomagające działalność bankową oraz sprzedaje towary.
W związku z tym, Spółka zawarła z każdym z banków umowy kompleksowe na świadczenie usług. Umowy zawierają m.in. zapisy, że:
- bank powierza Spółce wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w zakresie personalizacji i dystrybucji dokumentów finansowych,
- strony zgodnie potwierdzają, że uznają taką działalność za wykonywanie przez Spółkę czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w rozumieniu art. 6a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
Zakres świadczonych przez Spółkę usług obejmuje w szczególności:
- przetwarzanie danych osobowych polegające na wykonywaniu przez Spółkę czynności niezbędnych do personalizacji i dystrybucji dokumentów, w tym w szczególności:
- stworzenie warunków do odbioru danych z banku,
- przygotowanie procedur roboczych i awaryjnych (w tym umożliwienie korzystania z ośrodków awaryjnych),
- przygotowanie szablonów i wzorów, produkcja papieru z nadrukiem offsetowym, przygotowanym według specyfikacji otrzymanej od banku,
- zakup kopert, w tym z nadrukiem przygotowanym według specyfikacji otrzymanej od banku,
- prowadzenie magazynu materiałów powierzonych na potrzeby wykonania usługi (w tym nadzorowanie stanów minimalnych),
- odbiór i sprawdzenie poprawności otrzymanej bazy danych ze specyfikacją przekazaną przez bank,
- wydruk na podstawie otrzymanej bazy danych:
- wyciągów z operacji,
- poleceń przelewu/wpłaty gotówkowej,
- materiałów marketingowych (kierowanych następnie do obecnych i/lub potencjalnych klientów),
- innych dokumentów banku, w tym umów z klientami, regulaminów,
- zapakowanie wydrukowanych dokumentów wraz z insertami do kopert formatu,
- realizacja przygotowania korespondencji do ręcznego podpisu w imieniu banku,
- realizacja jednorazowych niestandardowych zleceń,
- w przypadku wysyłania listów poleconych lub za potwierdzeniem odbioru, druk pocztowej książki nadawczej oraz opracowanie niezbędnych dokumentów zgodnych z regulaminem pocztowym,
- umieszczenie gotowych pakietów w opakowaniach zbiorczych w porządku wymaganym przez X w odniesieniu do masowej korespondencji,
- nadanie gotowych, posortowanych pakietów w terminalu pocztowym znajdującym się na terenie Spółki,
- realizacja postępowania spornego z operatorem pocztowym,
- nadanie pakietów w postaci przesyłek kurierskich,
- przygotowanie raportu potwierdzającego realizację pojedynczego zlecenia oraz raportu zbiorczego, zawierającego wyszczególnienie wszystkich zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym prac,
- prowadzenie dokumentacji realizowanych zleceń wchodzących w skład usługi,
- kompleksowa realizacja procesu obsługi umów korespondencyjnych z klientami banku;
- obsługa zwrotów korespondencji banku, nadawanej za pośrednictwem Spółki, kierowanej na skrytkę pocztową banku, obejmująca:
- wynajęcie skrytki pocztowej na potrzeby realizacji usługi,
- odbieranie zwrotów ze skrytki pocztowej na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez bank,
- sortowanie zwrotów według kategorii powodu ich zwrócenia lub innej uzgodnionej z bankiem,
- skanowanie ręczne kodu znajdującego się na okienku koperty i rejestracja powodu zwrócenia,
- przekazanie do banku bazy danych zawierającej informację na temat zwrotów,
- przekazanie zwrotów do Centrum Operacyjnego banku;
- zarchiwizowanie wysłanych dokumentów w postaci elektronicznej (tworzenie archiwum elektronicznego) według kryteriów określonych przez bank, udostępnianie elektronicznych obrazów dokumentacji;
- niszczenie zgodnie z odpowiednimi procedurami dokumentów powstałych w związku z realizacją usługi.
Szczegółowy przebieg świadczenia przez Spółkę omawianych usług na rzecz poszczególnych banków może wykazywać pewne różnice. Cechą wspólną tych usług jest jednak zawsze to, że ich przedmiotem jest opracowanie, wydruk wysyłka itd. dokumentów finansowych banków (wyciągi bankowe, listy windykacyjne, korespondencja do organów windykacyjnych, blankiety wpłat, harmonogramy spłat, potwierdzenia sald, regulaminy, informacje o zmianach w tabeli opłat i prowizji, umowy korespondencyjne itp.), związanych ze świadczeniem przez banki usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.).
Podkreślenia wymaga, że przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę stanowią element ww. usług świadczonych przez banki, który:
- stanowi odrębną całość,
- jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia tych usług (zgodnie m.in. z przepisami Prawa bankowego).
Spółka na zlecenie banków opracowuje, drukuje oraz wysyła także ich materiały promocyjne (tj. oferty, ulotki reklamowe adresowe i bezadresowe, biuletyny itp.). Należy przy tym zauważyć, iż w zakresie wspomnianych materiałów promocyjnych możliwe są, w zależności od umowy, następujące opcje:
- wysyłka materiałów promocyjnych łącznie z dokumentami finansowymi banków;
- wysyłka wyłącznie materiałów promocyjnych (tj. bez dokumentów finansowych).
Działanie takie dotyczy zarówno aktualnych klientów banków jak i ich przyszłych potencjalnych klientów.
2. Materiały sprzedawane przez Spółkę
W procesie realizacji ww. usług Spółka wykorzystuje materiały, które pochodzą z dwóch źródeł:
- są kupowane od dostawcy zewnętrznego (np. koperty, ulotki reklamowe),
- są produkowane przez inne wydziały produkcyjne Spółki (np. formularze, papier z logo).
Są to materiały posiadające indywidualne cechy nadane przez bank. W każdym przypadku wzór wykorzystywanych materiałów wynika z wymagań banku. Zakup i produkcja materiałów odbywa się według specyfikacji ilościowej otrzymanej od banku, tzn. Spółka nie ponosi ryzyka w zakresie materiałów zamawianych przez bank.
Sprzedaż materiałów (jeżeli nie zostały wliczone w cenę usługi podstawowej) jest fakturowana w osobnych pozycjach. Jest to uzasadnione sposobem współpracy z bankami, a w szczególności następującymi argumentami:
- materiały kupowane są w opakowaniach zbiorczych (np. tysiącach sztuk) i nie wszystkie są zużywane w procesie świadczenia usługi, a koszt całości zakupionych materiałów zgodnie z umową ponosi bank,
- materiały są przechowywane przez Spółkę (jako depozyt) i wykorzystywane w wielu cyklach świadczenia usługi.
3. Faktury wystawiane przez Spółkę
W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług, Spółka wystawia faktury VAT, w których wskazany jest asortyment i ilość wykonanych usług oraz ilość zużytych materiałów (jeżeli wartość materiałów nie wchodzi w cenę usługi). Faktury sprzedaży zawierają więc w szczególności w osobnych pozycjach:
- czynności przygotowawcze do uruchomienia zlecenia produkcyjnego (przygotowanie baz danych, przetwarzanie danych),
- materiały wykorzystane do realizacji zlecenia (papier, koperty, materiały drukowane, np. książeczki, listy, ulotki informacyjne i reklamowe),
- usługi cząstkowe wchodzące w skład usługi kompleksowej (druk, personalizacja, matchowanie, falcowanie, kopertowanie, insertowanie, pakowanie, obsługa zwrotów).
Na fakturach sprzedaży zgodnie z zapisami umownymi ujmowana jest:
- cała wartość usługi łącznie z materiałami w jednej pozycji (w przypadku, gdy koszty materiałów wliczone są w cenę usług) lub
- wartość sprzedaży w rozbiciu na cześć materiałową i usługową.
Występują również sytuacje kiedy materiały wykorzystywane do wykonania usług dostarczane są przez bank (bank kupuje je we własnym zakresie) lub sprzedawane są przez Spółkę bankowi wcześniej i w czasie świadczenia usługi stanowią powierzony depozyt. Należy wskazać, że materiały kupowane są zawsze na zlecenie i ryzyko banku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przepisy ustawy o podatku od towarów usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w szczególności art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38-41, należy interpretować w ten sposób, że dokonywanie przez Spółkę na rzecz banków dostaw towarów opisanych w stanie faktycznym, nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT i będzie opodatkowane według stawki podstawowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w szczególności art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38-41, należy interpretować w ten sposób, że dokonywanie przez Spółkę na rzecz banków dostaw towarów opisanych w stanie faktycznym, nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT i będzie opodatkowane według stawki podstawowej.
Dostawa towarów opisanych w stanie taktycznym nie została wymieniona w art. 43 ustawy o VAT wśród czynności objętych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) zwolnieniem od podatku VAT. W związku z tym, dostawa tych towarów przez Spółkę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki zasadniczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Według art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku:
- usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
- usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
- usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;
- usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.
Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r.).
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy na podstawie umów o świadczenie usług na rzecz banków różnorodne usługi, w tym wspomagające działalność bankową. W związku z tym, zawarła z każdym z banków umowy kompleksowe na świadczenie usług. Umowy zawierają m.in. zapisy, że:
- bank powierza Spółce wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w zakresie personalizacji i dystrybucji dokumentów finansowych,
- strony zgodnie potwierdzają, że uznają taką działalność za wykonywanie przez Spółkę czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w rozumieniu art. 6a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
W procesie realizacji ww. usług Spółka wykorzystuje materiały, które pochodzą z dwóch źródeł:
- są kupowane od dostawcy zewnętrznego (np. koperty, ulotki reklamowe),
- są produkowane przez inne wydziały produkcyjne Spółki (np. formularze, papier z logo).
Są to materiały posiadające indywidualne cechy nadane przez bank. W każdym przypadku wzór wykorzystywanych materiałów wynika z wymagań banku. Zakup i produkcja materiałów odbywa się według specyfikacji ilościowej otrzymanej od banku, tzn. Spółka nie ponosi ryzyka w zakresie materiałów zamawianych przez bank.
Sprzedaż materiałów (jeżeli nie zostały wliczone w cenę usługi podstawowej) jest fakturowana w osobnych pozycjach. Jest to uzasadnione sposobem współpracy z bankami, a w szczególności następującymi argumentami:
- materiały kupowane są w opakowaniach zbiorczych (np. tysiącach sztuk) i nie wszystkie są zużywane w procesie świadczenia usługi, a koszt całości zakupionych materiałów zgodnie z umową ponosi bank,
- materiały są przechowywane przez Spółkę (jako depozyt) i wykorzystywane w wielu cyklach świadczenia usługi.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania dostawy samych materiałów (towarów) na rzecz banków. Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 oraz art. 43 ust. 13 ustawy obejmuje jedynie świadczenie usług finansowych, usług pośrednictwa finansowego oraz usług stanowiących element ww. usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do ich świadczenia. Zatem, prawodawca nie przewidział w tym zakresie zwolnienia od podatku dla dostawy towarów związanych z świadczeniem ww. usług.
Wobec tego, przedmiotowe dostawy towarów na rzecz banków będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów według podstawowej stawki podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 14 marca 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:
- zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz banków dotyczących dokumentów finansowych banków oraz przesyłanych razem z nimi dokumentów promocyjnych Nr ILPP2/443-2005/10-2/MN,
- zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz banków dotyczących materiałów promocyjnych banków przesyłanych odrębnie od dokumentów finansowych Nr ILPP2/443-2005/10-3/MN.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-2005/10-2/MN, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-2005/10-3/MN, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu