1. Czy odstąpienie od odszkodowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?Jeżeli tak to:2. Czy kwotę odszkodowania ustaloną w decyzji należy traktować j... - Interpretacja - ILPP2/443-2020/10-3/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2011, sygn. ILPP2/443-2020/10-3/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy odstąpienie od odszkodowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Jeżeli tak to:
2. Czy kwotę odszkodowania ustaloną w decyzji należy traktować jako brutto?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odstąpienia od odszkodowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odstąpienia od odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Gmina wraz z Powiatem realizuje inwestycję polegającą na budowie obejścia miejscowości w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz. u. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.). w wyniku realizacji tego zadania powstała konieczność podziału i przejęcia przez Powiat gruntów gminnych, co w wyniku uzyskania przez inwestora (Powiat) zezwolenia Decyzjami Starosty z dnia 18 czerwca 2010 r. i z dnia 24 września 2010 r. będącymi zmianami do Decyzji Starosty na realizację inwestycji drogowej, polegającej na budowie obejścia miejscowości x w ciągu drogi powiatowej nr na odcinku xxx. - zostało dokonane.

Powiat przejął z mocy prawa działki (mienie Gminy) oznaczone w operacie ewidencji gruntów i budynków numerami 145/1 o pow. 1.54 ha, 145/3 o pow. 0,0819 ha, 145/5 o pow. 0,6081 ha, 151/1 o pow. 0,0190 ha, 154/1 o pow. 0,0295 ha położone w obrębie X, gm. x oraz działkę 184/3 o pow. 0,59 ha położoną w obrębie Y, gm. X.

Zgodnie z art. 12 ust 4a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r., o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych Decyzją Starosty z dnia 25 października 2010 r. została ustalona wysokość odszkodowania za przejęte działki wg zasad określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczenie nieruchomości.

Gmina zaakceptowała kwotę odszkodowania ustaloną decyzją Starosty w wysokości 456.370 zł, w wyniku czego decyzja stała się ostateczna.

Dnia 18 listopada 2010 r. Starosta zwrócił się do Wójta Gminy o umorzenie odszkodowania w kwocie ustalonej ww. decyzją.

Wójt Gminy jest skłonny odstąpić od odszkodowania w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy odstąpienie od odszkodowania podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT...

Jeżeli tak to:

  • Czy kwotę odszkodowania ustaloną w decyzji należy traktować jako brutto...
  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. Przeniesienie z mocy prawa własności nieruchomości wydzielonej pod budowę drogi publicznej w przypadku, gdy wywłaszczony podmiot (w tym przypadku Gmina) będąca podatnikiem podatku VAT odstępuje od odszkodowania, stanowi nieodpłatne świadczenie (darowiznę). Darowizna w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT tylko wówczas, gdy wywłaszczonemu przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z ww. nieruchomością. Gmina powyższe nieruchomości nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnych nieodpłatnie z mocy prawa, dlatego też zdaniem Zainteresowanego odstąpienie od odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
    2. W związku z tym, iż w decyzji określono tylko jedną kwotę stanowiącą wysokość odszkodowania Wnioskodawca uważa, iż kwota ta jest kwotą brutto, od której należy obliczyć wysokość podatku VAT wg metody od stu. w rozumieniu Zainteresowanego, kwota odszkodowania jest ceną, którą w opisanym przypadku Powiat obowiązany jest zapłacić Gminie, a w cenie uwzględnia się podatek VAT, jeżeli umorzenie odszkodowania podlegałoby opodatkowaniu podatkiem. Ponieważ odszkodowanie jest jedynym wynagrodzeniem określonym w decyzji administracyjnej o przeniesieniu własności gruntu na rzecz Powiatu Wnioskodawca uważa, iż stanowi ono kwotę zawierającą podatek VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Według art. 2 pkt 6 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

    Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia , w szczególności darowizny

       - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

    Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) wraz z Powiatem realizuje inwestycję polegającą na budowie obejścia miejscowości w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz. u. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.). w wyniku realizacji tego zadania powstała konieczność podziału i przejęcia przez Powiat gruntów gminnych, co w wyniku uzyskania przez inwestora (Powiat) zezwolenia Decyzjami Starosty z dnia 18 czerwca 2010 r. i z dnia 24 września 2010 r. będącymi zmianami do Decyzji Starosty na realizację inwestycji drogowej, polegającej na budowie obejścia miejscowości x w ciągu drogi powiatowej nr na odcinku xxx - zostało dokonane.

    Decyzją Starosty z dnia 25 października 2010 r. została ustalona wysokość odszkodowania za przejęte działki wg zasad określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczenie nieruchomości. Gmina zaakceptowała kwotę odszkodowania ustaloną decyzją Starosty w wyniku czego decyzja stała się ostateczna. Dnia 18 listopada 2010 r. Starosta zwrócił się do Wójta Gminy o umorzenie odszkodowania w kwocie ustalonej ww. decyzją. Wójt Gminy jest skłonny odstąpić od odszkodowania w całości.

    W kontekście zadanego pytania tut. Organ pragnie wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za odszkodowanie.

    Odszkodowanie w tym przypadku pełni rolę wynagrodzenia, a skoro Gmina z tego wynagrodzenia rezygnuje to mamy do czynienia z przekazaniem towarów bez wynagrodzenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

    W świetle ww. przepisów nieodpłatne przekazanie na rzecz Powiatu nieruchomości (gruntów gminnych) przeznaczonych na realizację inwestycji, którego zamierza dokonać Zainteresowany będzie dostawą towarów, o ile przy ich zakupie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jak wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku, Gmina powyższe nieruchomości nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnych nieodpłatnie z mocy prawa. a zatem przy ich nabyciu nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Tym samym ww. czynność przekazania nieruchomości na rzecz Powiatu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Reasumując, przeniesienie z mocy prawa własności nieruchomości wydzielonej pod realizację inwestycji w sytuacji, gdy Zainteresowany odstępuje od odszkodowania nie będzie stanowić w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy dostawy towarów, ponieważ przy zakupie ww. nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. w związku z tym transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Tym samym odpowiedź na pytanie nr 2 zadane we wniosku jest bezprzedmiotowa.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    W zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania czynności odstąpienia od odszkodowania w dniu 14 marca 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443 -2020/10-2/AD.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Referencje

    ILPP2/443-2020/10-2/AD, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu