Czy Stowarzyszenie, jako podmiot niebędący płatnikiem podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług, zawarty w faktur... - Interpretacja - ILPP2/443-1854/10-2/BA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2011, sygn. ILPP2/443-1854/10-2/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie, jako podmiot niebędący płatnikiem podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług, zawarty w fakturach dotyczących planowanych działań?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od planowanych zadań w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od planowanych zadań w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest osobą prawną non profit, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r.). Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania. na rok 2010, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. działania, od stycznia br. Stowarzyszenie ponosi koszty związane z utrzymaniem biura, m.in. z: zatrudnieniem pracowników etatowych, zakupem materiałów biurowych, opłatami telefonicznymi i pocztowymi, usługami internetowymi oraz wydatki związane z informowaniem o obszarze działania, szkoleniami, organizacją wydarzeń promocyjnych i kulturalnych. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV PROW z terenu objętego jego działaniem. W ramach podpisanej umowy ma zapewnione środki na funkcjonowanie lokalnej grupy działania, w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV Leader PROW na lata 2007-2013. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie realizuje nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupy realizowane w ramach projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, jako podmiot niebędący płatnikiem podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług, zawarty w fakturach dotyczących planowanych działań...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w żaden sposób nie może odzyskać naliczonego podatku VAT od faktur dotyczących realizacji operacji w zakresie działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania na rok 2010, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. działania, od stycznia br. Stowarzyszenie ponosi koszty związane z utrzymaniem biura, m.in. z: zatrudnieniem pracowników etatowych, zakupem materiałów biurowych, opłatami telefonicznymi i pocztowymi, usługami internetowymi oraz wydatki związane z informowaniem o obszarze działania, szkoleniami, organizacją wydarzeń promocyjnych i kulturalnych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzi nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV PROW z terenu objętego jego działaniem. W ramach podpisanej umowy ma zapewnione środki na funkcjonowanie lokalnej grupy działania, w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV Leader PROW na lata 2007-2013. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów, Stowarzyszenie realizuje nieodpłatnie. W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupy realizowane w ramach projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadań nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych zadań.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany był pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od planowanych zadań w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu