Temat interpretacji
Dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy przyłącza wodociągowego oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2008 r. (data wpływu 30.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy przyłącza wodociągowego oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy przyłącza wodociągowego oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Z. Spółka z o.o. w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podpisała umowę ze spółką W. Spółka z o.o. na budowę przyłącza wodociągowego. Za ww. budowę przyłącza Z. Spółka z o.o. zostanie obciążona kosztami na podstawie faktury VAT. Z. Sp. z o.o. zamierza przekazać nieodpłatnie ww. przyłącze do spółki W. Sp. z o.o. na podstawie stosownego protokołu przekazania.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Z. Spółka z o.o. będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktury VAT wystawionej przez W. Sp. z o.o. w związku z budową tego przyłącza, które następnie zostanie na rzecz W. Sp. z o.o. przekazane nieodpłatnie...
Ad pytanie 1
Kwestię odliczenia podatku naIiczonego od towarów i usług reguluje art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Treść tego artykułu jednoznacznie wskazuje, iż w przypadku gdy towary bądź usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług. W konsekwencji, zgodnie z tym przepisem, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zakupami. Badając kwestię prawa do odliczenia podatku należy oczywiście wziąć pod uwagę zapisy art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług pozbawiające, w określonych sytuacjach, podatników prawa do odliczenia. W niniejszej sytuacji żaden z wymienionych tam przypadków nie ma zastosowania w kwestii będącej przedmiotem zapytania. Analogiczna sprawa była przedmiotem rozpoznania przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w orzeczeniu z dnia 28.10.2003 (sygn. III SA 1693/02) stwierdził, iż podatek naliczony przy zakupie towarów i usług służących realizacji inwestycji infrastrukturalnych wiąże się z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych i potwierdził prawo do jego odliczenia w przypadku przekazania infrastruktury na rzecz podmiotu zewnętrznego.
Z powyższego wynika, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy istnieje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku od towarów usług przysługuje również w sytuacji, gdy brak jest bezpośredniego związku nabytych towarów i usług z konkretną transakcją podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli poniesione wydatki na zakup tych towarów i usług stanowią koszty ogólne działalności podatnika, a działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad pytanie 2:
Nieodpłatne przekazanie infrastruktury wodociągowej nie jest darowizną bowiem zgodnie z art. 386 kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Z definicji tej wynika, iż świadczenie darczyńcy powinno być dobrowolne oraz bezpłatne. Użyty w tym przepisie zwrot zobowiązuje się oznacza dobrowolność świadczenia na rzecz obdarowanego. Tymczasem do dokonania nieodpłatnego przekazania infrastruktury podatnik jest obowiązany bądź przez odpowiednie przepisy, bądź też przez przedsiębiorstwa dostarczające media, które w praktyce często zawierają umowy o ich dostawę pod warunkiem przekazania odpowiednich urządzeń. Umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą co oznacza. iż świadczeniu darczyńcy nie odpowiada żadne świadczenie obdarowanego. Przy tym nie chodzi tutaj tylko o świadczenie w formie pieniężnej, ale jakiekolwiek świadczenie obdarowanego w ramach tego stosunku prawnego. Nie można więc uznać za darowiznę przekazania infrastruktury na rzecz danego podmiotu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 powyższej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary (zgodnie z normą art. 2 pkt 6 ustawy) należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie sług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl ust. 2 powyższego przepisu nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
W niniejszym stanie faktycznym następuje nieodpłatne przekazanie wybudowanego przez Spółkę fragmentu sieci wodociągowej na rzecz W. Spółka z o.o. Z. Spółka z o.o. nie jest właścicielem sieci, wybudowany fragment sieci wodociągowej nie stanowi kompletnego obiektu, zatem przekazanie należy potraktować nie jako dostawę towarów, lecz jako świadczenie usług - w tym wypadku nieodpłatne. Przekazanie przez Z. Sp. z o.o. wybudowanej infrastruktury podmiotowi zarządzającemu daną sieci związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż to Z. Sp. z o.o. - uzyskując dostęp do sieci wodociągowej - będzie odnosić bezpośrednią korzyść z powyższego przekazania (umożliwi to prawidłowe funkcjonowanie nieruchomości Z.). Zatem nieodpłatne przekazanie nowo wybudowanego fragmentu sieci wodociągowej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W dniu 29.07.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP2-443-739/08-2/IK stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2008 r. jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy przyłącza wodociągowego oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowej.
Wezwaniem z dnia 12.08.2008 r. (data wpływu 13.08.2008 r.), złożonym na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), Strona wezwała tut. Organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29.07.2008 r. znak. IPPP2-443-739/08-2/IK w zakresie, w jakim stanowisko Spółki zostało uznane za nieprawidłowe.
Ponownie rozpatrując sprawę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 12.09.2008 r. znak IPPP2-443-739/08-4/IK stwierdził, iż nie zachodzą przesłanki uzasadniające zmianę wydanej interpretacji z dnia 29.07.2008 r. nr IPPP2-443-739/08-2/IK we wnioskowanym przez Stronę zakresie.
Na powyższe rozstrzygnięcie, zachowując ustawowy termin, Strona złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 04.09.2009 r. sygn. akt III SA/Wa 3168/08 uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, iż uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości.
Ww. wyrok był przedmiotem rozpoznania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 12.11.2010 r. sygn. akt I FSK 1947/09 oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 września 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 3168/08 i Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 listopada 2010 r. sygn. akt I FSK 1947/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu budowy przyłącza wodociągowego oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodociągowej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy za towar uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:
- nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.
Przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podpisał umowę ze spółką W. Spółka z o.o. na budowę przyłącza wodociągowego. Z. Sp. z o.o. zamierza przekazać nieodpłatnie ww. przyłącze do spółki W. Sp. z o.o. na podstawie stosownego protokołu przekazania. Przedmiotem przekazania będzie fragment wybudowanej sieci wodociągowej, który nie stanowi kompletnego obiektu. Przekazanie przez Z. Sp. z o.o. wybudowanej infrastruktury podmiotowi zarządzającemu daną sieci związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż to Z. Sp. z o.o. - uzyskując dostęp do sieci wodociągowej - będzie odnosić bezpośrednią korzyść z powyższego przekazania (umożliwi to prawidłowe funkcjonowanie nieruchomości Z.).
Z uwagi na to, iż przedmiotem przekazania, jak wskazał Wnioskodawca, będzie fragment sieci wodociągowej, niestanowiący kompletnego obiektu, uznać należy, iż w sprawie niniejszej Podatnik będzie nieodpłatnie przekazywał nakłady poniesione na wybudowanie tego fragmentu sieci wodociągowej, co oznacza, iż dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usługi przez Wnioskodawcę.
Analiza powołanego wyżej przepisu art. 8 ust. 2 ustawy oraz treści złożonego wniosku pozwala na stwierdzenie, że nie została spełniona jedna z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazanie na rzecz spółki W. sp. z o.o. wybudowanego przez Podatnika fragmentu sieci wodociągowej, związane jest z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) przedmiotowego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego nabyte, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy zakupie towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.
Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Z treści wniosku wynika, iż Podatnik będzie ponosił koszty, dokumentowane fakturami VAT związane z wybudowaniem fragmentu sieci wodociągowej, który zostanie przekazany nieodpłatnie kontrahentowi. Przekazanie wybudowanej infrastruktury spółce W. Sp. z o.o. jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż to Wnioskodawca - uzyskując dostęp do sieci wodociągowej - będzie odnosić bezpośrednią korzyść z powyższego przekazania (umożliwi to prawidłowe funkcjonowanie nieruchomości należących do Podatnika).
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową przyłącza wodociągowego ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą wykazywały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z ww. art. 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie