Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki z dnia 26 września 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 26 września 2006 roku), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej pytań nr 1, nr 2, nr 5 oraz nr 7 w części dotyczącej podatku VAT
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność w zakresie dystrybucji produktów sportowych marki XXX. Dystrybucja prowadzona jest przy wykorzystaniu zewnętrznych usługodawców na terytorium kraju, którzy są odpowiedzialni za obsługę techniczno-logistyczną procesu sprzedaży. Obecnie Spółka zatrudnia 29 pracowników i prowadzi jeden bilans obejmujący całość swojej działalności. Spółka nie posiada zakładów (oddziałów).
Zgodnie ze statutem Spółki, przedmiot działalności Spółki obejmuje m.in.:
- sprzedaż hurtową odzieży i obuwia PKD 51.42.Z
- sprzedaż detaliczną odzieży PKD 52.42.Z
- sprzedaż detaliczną obuwia i wyrobów skórzanych PKD 52.43.Z
- sprzedaż detaliczną artykułów sportowych PKD 52.48.D
- produkcję pozostałej odzieży i dodatków do odzieży, gdzie indziej niesklasyfikowana PKD 18.24.Z
- produkcję obuwia sportowego PKD 19.30.B
- naprawę obuwia i innych wyrobów skórzanych PKD 52.72.Z
- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 74.15.Z
- pozostałe pośrednictwo finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 65.23.Z
- działalność pomocniczą finansową, gdzie indziej niesklasyfikowaną PKD 67.13.Z.
Spółka planuje sprzedaż na rzecz YYY Sp. z o.o. następujących składników majątkowych (materialnych i niematerialnych):
- rzeczowych aktywów trwałych (sprzęt komputerowy, meble wyposażenie, urządzenia biurowe itp.),
- towarów handlowych znajdujących się w zasobach magazynowych Spółki,
- programów komputerowych (np. program finansowo-księgowy, program do obsługi zamówień, program Windows, Corel).
Ponadto, w ramach planowanej transakcji Spółka przeniesie na rzecz nabywcy prawa i obowiązki wynikające z umów leasingu zawartych przez XXX i przekaże nabywcy składniki majątkowe, których dotyczą te umowy. Kupujący przejmie również wybrane zobowiązania Spółki, w tym zobowiązania wobec ZZZ Sp. z o.o. wynikające z umowy świadczenia usług logistycznych i magazynowych oraz zobowiązania na rzecz Spółki towarów handlowych.
Zgodnie z ustaleniami pomiędzy kontrahentami, wynagrodzenie należne Spółce z tytułu sprzedaży poszczególnych składników majątkowych odpowiadać będzie wartości netto poszczególnych składników majątkowych na dzień dokonania transakcji, wynikającej z ksiąg Wnioskodawcy.
W ramach ww. transakcji na nabywcę nie przejdą prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami oraz punktami sprzedaży hurtowej i detalicznej. Transakcja nie obejmie również umów dystrybucyjnych z dostawcami towarów handlowych, a także nie obejmuje nazwy przedsiębiorstwa, ksiąg handlowych, wierzytelności, umowy najmu biura, zobowiązań i należności podatkowych ani zobowiązań i obciążeń związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyłączeniem zobowiązań związanych z przejętymi przez Spółkę towarami handlowymi oraz zobowiązań wobec ZZZ Sp. z o.o.).
W związku z planowaną transakcją sprzedaży składników majątkowych redukcji do jednego pracownika administracyjnego ulegnie liczba zatrudnionych pracowników, który pozostanie zatrudniony na część etatu w Spółce, a na pozostałą część zatrudniony będzie przez nabywcę. Reszta dotychczasowych pracowników zatrudniona zostanie przez kupującego.
Po dokonaniu sprzedaży składników majątkowych Spółka planuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa finansowego oraz (pomocniczo) doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - zgodnie z przedmiotem działalności określonym w statucie Spółki.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wystąpiła o potwierdzenie własnego stanowiska zgodnie, z którym:
- planowana transakcja powinna być klasyfikowana dla celów podatkowych jako sprzedaż poszczególnych składników majątkowych; w szczególności transakcja ta nie stanowi sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (we wniosku pytanie nr 1),
- sprzedaż składników majątkowych w ramach omawianej transakcji podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z wyj
Ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:
W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W ww. ustawie o podatku od towarów i usług nie ma definicji przedsiębiorstwa, natomiast ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. 2000, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. 2000, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) odwołują się do pojęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny (odpowiednio art. 4a pkt 3 i art. 5a pkt 3 ww. ustaw). Należy uznać, że na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności 1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), 2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości i ruchomości, 3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, 4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, 5. koncesje, licencje i zezwolenia, 6. patenty i inne prawa własności przemysłowej, 7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, 8. tajemnice przedsiębiorstw, 9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny, Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Takie rozumienie przedsiębiorstwa dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług potwierdza judykatura (np. wyrok WSA z 10 maja 2005 roku sygn. akt III SA/Wa 234/05, wyrok SN z 20 grudnia 2001 roku sygn. akt III RN 163/00).
Zgodnie z art. 552 ww. ustawy Kodeks cywilny czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
W orzecznictwie sądów wielokrotnie podkreślano, że pomimo iż z transakcji zbycia przedsiębiorstwa wyłączono niektóre jego składniki, ten fakt nie uniemożliwia przyjęcia, że doszło do zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ww. ustawy Kodeks cywilny, jeżeli na nabywcę przeszło to minimum dóbr materialnych i niematerialnych oraz środków i sposobów, jakie konieczne są do podjęcia przez nabywcę takiej działalności gospodarczej, jaką prowadził zbywca (wyroki SN z dnia 08 kwietnia 2003 roku sygn. akt IV CKN 51/01 oraz z dnia 01 kwietnia 2003 roku sygn. akt 366/01). Z powyższego wynika, że nie wszystkie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. Jednakże elementy przedsiębiorstwa, które w przedstawionym stanie faktycznym nie przechodzą na nabywcę (m.in. nazwa przedsiębiorstwa) stanowią jego niezastąpiony składnik. Transakcja sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych ale bez oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo, z uwagi na brzmienie art. 552 w związku z art. 551 pkt 1 ww. ustawy Kodeks cywilny nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa.
Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przedmiotem transakcji nie jest przedsiębiorstwo. Potwierdza to również fakt, iż dalej będzie prowadzić działalność gospodarczą, choć w innym zakresie.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Uprawnione jest więc posiłkowe zastosowanie definicji zawartej a art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. 2000, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym także zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania.
W opinii Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w opisanym stanie faktycznym przedmiotem planowanej transakcji jest wystarczający zespół składników materialnych i niematerialnych (rzeczowe aktywa trwałe, towary handlowe, część zobowiązań w szczególności umowy o usługi logistyczne i magazynowe, programy komputerowe oraz prawa i obowiązki wynikające z umów leasingu) pozwalający na podjęcie działalności gospodarczej w dotychczasowym zakresie, co pozwala uznać, iż przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa.
W przypadku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy przyjąć (dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług), iż opodatkowaniu podlegają poszczególne elementy składowe tej części. Wynika to z faktu, że przedmiotem opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest pojedynczym towarem, ani pojedynczą usługą, ale jest powiązanym zbiorem określonych elementów, na który składają się zarówno towary, jak i usługi.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem za czynność opodatkowaną w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać każde świadczenie na rzecz innej osoby, mającej charakter odpłatny. Wobec powyższego elementy wchodzące w skład sprzedawanej części przedsiębiorstwa, nie mieszczące się w definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, będą podlegać opodatkowaniu jako usługa.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem towaru - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wobec tego nie można się zgodzić, ze stanowiskiem Spółki, iż w opisanym stanie faktycznym przejęcie przez nabywcę zobowiązań Spółki oraz praw i obowiązków wynikających z zawartych przez Spółkę umów leasingu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Spółka uważa, iż powyższa transakcja powinna zostać udokumentowana jedną fakturą ze wskazaniem łącznej wartości składników majątkowych podlegających opodatkowaniu poszczególnymi stawkami podatku VAT lub zwolnionych od opodatkowania, natomiast szczegółowy wykaz składników majątkowych będących przedmiotem sprzedaży może zostać sporządzony w formie specyfikacji do faktury VAT stanowiącej jej integralną część.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
Na mocy § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów podmiotem uprawnionym do wystawienia faktury oznaczonej wyrazami FAKTURA VAT jest zarejestrowany podmiot jako podatnik podatku od towarów i usług czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Niezbędne elementy, jakie powinny zostać umieszczone na fakturze VAT określone zostały w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia z 25 maja 2005 roku. Zgodnie z tym przepisem, wśród niezbędnych elementów faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży muszą się znaleźć między innymi nazwa towaru lub usługi, jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług, cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto).
Ponieważ w przypadku przedmiotowej transakcji opodatkowaniu podlegają poszczególne elementy wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nie zorganizowana część przedsiębiorstwa jako całość, każdy towar bądź usługę należy opodatkować właściwą stawką podatku od towarów i usług. W konsekwencji w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego Strona powinna umieścić na fakturze ww. elementy identyfikujące towary i usługi, stanowiące składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W przekonaniu tut. organu podatkowego dane zawarte w fakturze określone w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia powinny znajdować się w samej fakturze a nie w innym dokumencie do niej dołączonym - załączniku. Wszystkie dane, które zgodnie z przepisami prawa musza znajdować się na fakturze, nie mogą znajdować się w załączniku do faktury.
Podkreślić należy, iż w § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia zawarto wymóg, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą niż 22 % oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku, dane na fakturze VAT w postaci nazwy towaru lub usługi winny objąć również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do tej ustawy nie powołują tego symbolu. W takim przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienia lub obniżoną stawkę podatku. Stosownie do wymogów PKWiU zaliczenie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy).
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.
Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego informuje, iż kwestie dotyczące pozostałych pytań zawartych we wniosku zostały ujęte w odrębnych postanowieniach.
Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b oraz art. 14c ww. ustawy Ordynacja podatkowa.