Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zaż... - Interpretacja - PP1/443-148/06

www.shutterstock.com
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.11.2006, sygn. PP1/443-148/06, Izba Skarbowa w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia Regionalnej Izby Gospodarczej na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach z dnia 25.08.2006 r., znak: PP/443-19/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dotyczącej odliczania podatku od towarów i usług od zakupów towarów i usług dokonanych w ramach wydatków kwalifikowanych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz zaliczania podatku VAT do kosztu kwalifikowanego - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach uchyla postanowienie organu pierwszej instancji.

Wnioskiem z dnia 24.05.2006 r. (data wpływu 25.05.2006 r.) Regionalna Izba Gospodarcza zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej odliczania podatku od towarów i usług od zakupów dokonanych w ramach wydatków związanych z projektem "Femina - wspieranie kobiet na rynku pracy" zwanym dalej "Projektem" realizowanym w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a tym samym zaliczenia podatku VAT do kosztu kwalifikowanego.

W ramach projektu RIG w Starachowicach będzie realizowała następujące działania: rekrutacja beneficjentów, zorganizowanie infrastruktury technicznej umożliwiające realizację projektu, zaangażowanie personelu, przeprowadzenie cyklu szkoleń zawodowych, doradztwa zawodowe, pośrednictwo pracy, organizacja praktyk i staży zawodowych.

W złożonym wniosku Strona przedstawiła własne stanowisko dotyczące tych kwestii. Zdaniem wnioskującego RIG nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ jest podmiotem działającym na zasadzie non-profit. Strona stwierdziła, że w związku z realizacją projektu nie wystąpi u niej sprzedaż opodatkowana w rozumieniu ustawy o podatku VAT, z czego wywiodła, że podatek VAT zapłacony w ramach wydatków kwalifikowanych winien być uznany za koszt kwalifikowany. Prezentowane stanowisko uzasadniła tym, że przyznane dofinansowanie nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Otrzymana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych przez RIG zgodnie z zatwierdzonym przez Instytucję Wdrażającą budżetem. W opinii Strony wyrażone przez nią stanowisko zgodne jest z przepisami VI Dyrektywy Rady oraz wytycznymi zamieszczonymi w podręczniku "Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego".

W dniu 25.08.2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach wydał postanowienie, znak: PP/443-19/06, w którym nie zgodził się ze stanowiskiem przedstawionym przez Stronę. Zajęte stanowisko uzasadnił treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto organ pierwszej instancji wyjaśnił, że RIG jako czynny i zarejestrowany podatnik VAT (nie korzystający ze zwolnienia w podatku dochodowym) realizując projekt ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków realizowanych w ramach projektu w przypadku zakupów towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi lub czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi (odliczenie częściowe podatku). W przypadkach zaś braku związku ze sprzedażą opodatkowaną lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną nie odliczony podatek VAT RIG może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach negatywnie ustosunkował się do poglądu wyrażonego we wniosku o interpretację, że organizacje "non-profit" nie mają, co do zasady, prawa do odliczania podatku VAT.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach RIG złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach. W uzasadnieniu zażalenia podatnik wnosi o ponowne rozpatrzenie wniosku, ponieważ jego zdaniem postanowienie nie zawiera opinii i rozstrzygnięcia, czy realizując projekt finansowany ze środków EFS, wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione, czy też nie opodatkowane. Ponadto zarzucił nie ustosunkowanie się organu pierwszej instancji do stanowiska Wnioskodawcy, mówiącego, że w tym konkretnym przypadku zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu wykorzystywane będą do świadczenia usług nie opodatkowanych.

Zajęte stanowisko RIG uzasadniła tym, że dofinansowanie nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przez RIG, a nie na dostawę usług beneficjenta. W efekcie powyższego stwierdziła, że zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją powołanego wyżej projektu, jako służące czynnościom nie opodatkowanym, nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego w tej sprawie materiału dowodowego Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zważył , co następuje:

    W przepisach prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie "koszty kwalifikowane". Obowiązek takiej kwalifikacji spoczywa na beneficjencie, który winien mieć na uwadze następujące okoliczności:
  • swój status, tzn. czy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, czy też korzysta ze zwolnienia od tego podatku,
  • czy istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną nabywanych towarów i usług sfinansowanych (współfinansowanych) ze środków pomocowych (funduszy strukturalnych),
  • czy w stosunku do ponoszonych wydatków mają miejsca wyłączenia prawa do odliczenia podatku VAT.

A zatem istotą rozstrzygnięcia dotyczącego złożonego wniosku jest istnienie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupach, związanych z realizacją projektu "Femina - wspieranie kobiet na rynku pracy".

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług daj e podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. ust. 1 w/w ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Zgodnie zaś z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach po przeanalizowaniu całości akt podatkowych w przedmiotowej sprawie stwierdza, że rozstrzygnięcie sprawy wymagało ustalenia, czy wykonywane przez RIG w Starachowicach czynności o różnym profilu w ramach realizacji projektu "Femina - wspieranie kobiet na rynku pracy" mają charakter odpłatnych czynności, tj. czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) czy też nie.

Dopiero ustalenia w tym zakresie oraz analiza poszczególnych czynności, wymienionych we wniosku z dnia 24.05.2006 r. w aspekcie ich opodatkowania lub zwolnienia będą stanowiły podstawę do udzielenia interpretacji prawa podatkowego na zadane pytanie podatnika tj. czy RIG będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją w/w projektu, tj. na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż zarzuty Podatnika zawarte w zażaleniu zasługują na uwzględnienie bowiem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach nie dokonał pełnej analizy okoliczności przedstawionych we wniosku. Udzielona interpretacja nie odpowiada zatem na pytanie zawarte we wniosku.

Izba Skarbowa w Kielcach