Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika l.dz. PUS/VAT/20060201 z dnia 01.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 02.02.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie warunków zastosowania stawki podatku 0 % do usługi spedycji międzynarodowej, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik świadczy usługi spedycji na potrzeby ładunków handlu międzynarodowego i wewnątrzunijnego, dla wykonania usług korzysta z podwykonawców, którym zleca wykonanie czynności transportowych, przeładunkowych, składowych, ubezpieczeniowych.
Podatnik otrzymał zlecenie na organizację spedycji towarów importowanych z USA do miejsca przeznaczenia w Rzeczypospolitej Polskiej. Warunki dostawy towaru określono jako: "CFR wskazane miejsce przeznaczenia w Polsce" - cena towaru obejmuje koszty dostawy do miejsca przeznaczenia. Towary transportowane są z USA na terytorium Wspólnoty Europejskiej transportem morskim. W porcie na terytorium Wspólnoty na zlecenie polskiego importera zostaje dokonana odprawa celna (importer otrzymuje dokument T2L wydany przez urząd celny dokonujący odprawy na granicy Wspólnoty Europejskiej). Zleceniodawcą i adresatem faktury
Dalszy transport (na terytorium Wspólnoty) będzie odbywał się drogą morską lub lądową.
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dysponując dokumentem potwierdzającym dokonanie odprawy celnej przywozowej towarów na granicy Wspólnoty Europejskiej (z którego wynika, że towar od granicy Wspólnoty posiada status towaru unijnego), morskim listem przewozowym oraz fakturą ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0 % za spedycję na odcinku wewnątrzwspólnotowym.
Zdaniem Podatnika, dysponując konosamentem (dot. odcinka USA - miejsce przeznaczenia w Polsce), fakturą z której wynikają warunki dostawy - CFR wskazane miejsce przeznaczenia w Polsce, dokumentem potwierdzającym dokonanie odprawy celnej przywozowej na granicy Wspólnoty Europejskiej (z którego wynika, że towar od granicy Wspólnoty posiada status towaru unijnego) ma prawo, na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, do zastosowania stawki podatku w wysokości 0 %.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik otrzymał zlecenie na organizację spedycji towarów importowanych z USA do miejsca przeznaczenia w Rzeczypospolitej Polskiej. Warunki dostawy towaru określono jako: "CFR wskazane miejsce przeznaczenia w Polsce" - cena towaru obejmuje koszty dostawy do miejsca przeznaczenia. Towary transportowane są z USA na terytorium Wspólnoty Europejskiej transportem morskim. W porcie na terytorium Wspólnoty na zlecenie polskiego importera zostaje dokonana odprawa celna i ładunek nabywa charakteru towaru wewnątrzunijnego (importer otrzymuje dokument T2L wydany przez urząd celny dokonujący odprawy na granicy Wspólnoty Europejskiej). Zleceniodawcą i adresatem faktury jest dla Podatnika sprzedający towar w USA lub jego spedytor. Dokumentami stanowiącymi świadczenie usług przez Podatnika są: morski list przewozowy (konosament dot. odcinka USA - miejsce przeznaczenia w Polsce), faktura, z której wynikają warunki dostawy - CFR wskazane miejsce przeznaczenia w Polsce oraz dokument potwierdzający dokonanie odprawy celnej przywozowej na granicy Wspólnoty Europejskiej.
Dalszy transport (na terytorium Wspólnoty) będzie odbywał się drogą morską lub lądową.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 %.
Świadczona przez Podatnika przedmiotowa usługa spedycji międzynarodowej odpowiada pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu przywołanego wyżej przepisu.
Stosownie bowiem do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) i pkt 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów jak również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z nimi z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.
Do skorzystania ze stawki 0 % Podatnik winien posiadać odpowiednie dokumenty, stanowiące dowód świadczenia wymienionych usług.
Dokumentami tymi, w przypadku towarów importowanych, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy o VAT są:
- list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2
- dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Mając powyższe na uwadze tut. Organ stwierdza, iż posiadane przez Podatnika dokumenty potwierdzające świadczenie usług przez Podatnika:
- morski list przewozowy (konosament),
- faktura (dokument handlowy), z której wynikają warunki dostawy (CFR wskazane miejsce przeznaczenia w Polsce) - cena towarów obejmuje koszty dostawy do miejsca przeznaczenia - która to faktura była podstawą do wystawienia dokumentu z poz. 4 poniżej,
- faktura wystawiona przez Podatnika (jako spedytora),
- dokument potwierdzający dokonanie odprawy celnej przywozowej na granicy
Wspólnoty Europejskiej - z którego wynika, że towar od granicy Wspólnoty posiada status towaru unijnego, spełniają warunki określone w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, zaś Podatnik ma prawo do zastosowania dla świadczonej usługi przedmiotowej spedycji międzynarodowej stawki podatku w wysokości 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy.
Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w tym stawką w wysokości 0 %) podlegają wyłącznie czynności, dla których miejscem świadczenia, określonym na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT i rozporządzeń wykonawczych do niej, jest terytorium kraju.
W przypadku, gdy środkiem transportu będzie środek transportu morskiego, to miejscem świadczenia będzie - jak zauważył Podatnik - terytorium kraju na podstawie § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast gdy transport będzie odbywał się częściowo środkiem transportu morskiego (USA - port na terytorium Wspólnoty poza terytorium kraju), a częściowo środkiem transportu lądowego (port na terytorium Wspólnoty poza terytorium kraju - miejsce przeznaczenia na terytorium kraju), to miejscem świadczenia będzie terytorium kraju wyłącznie na następujących odcinkach:
- USA - port na terytorium Wspólnoty poza terytorium kraju,
- granica RP - miejsce przeznaczenia na terytorium kraju (zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 - miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości).
Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż przedmiotem umowy zawartej przez Podatnika ze zleceniodawcą (i w konsekwencji przedmiotem świadczenia) jest organizacja transportu towarów z USA do kraju. W związku z powyższym, w zakresie określenia miejsca świadczenia powołany przez Podatnika przepis art. 28 ust. 1 nie znajdzie zastosowania - odnosi się on bowiem do przemieszczania towarów w obrębie terytorium Wspólnoty, a ponieważ - jak wyżej wykazano - Podatnik był zobowiązany do zorganizowania przemieszczenia towarów z terytorium USA na terytorium kraju - podział świadczenia na dwa odcinki byłby tworem sztucznym, zmieniającym w nieuzasadniony sposób jego rzeczywisty charakter.