POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP1-443-21-06-MS-24785

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2006, sygn. DP1-443-21-06-MS-24785, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozparzeniu wniosku Strony wniesionego w dniu 19.01.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Spółka jest podmiotem zajmującym się dostarczaniem energii elektrycznej na rzecz swoich klientów za odpłatnością według ustalonej taryfy. Podatnik obowiązany jest dokonać w taryfie rozróżnienia cen energii elektrycznej ze względu na kategorię odbiorcy tej energii, tj. stosowania innej ceny, gdy energię elektryczną nabywa:
a) odbiorca końcowy, dokonujący zakupu energii na własny użytek,
b) przedsiębiorstwo energetyki przemysłowej, tj. odbiorca przyłączony bezpośrednio do sieci i posiadający koncesję na obrót energią elektryczną i sprzedający część zakupionej energii odbiorcom przyłączonym do jego sieci - w zakresie energii podlegającej dalszej odsprzedaży.
Zgodnie z zapisami Taryfy dla energii elektrycznej na 2006 r., w rozliczeniach z przedsiębiorstwami energetyki przemysłowej sprzedaż energii ma być rozliczana przy uwzględnieniu proporcji wielkości energii zużywanej przez odbiorcę na potrzeby własne oraz energii podlegającej dalszej odsprzedaży. Podstawą do ustalenia tej proporcji ma być oświadczenie odbiorcy energii elektrycznej składane sprzedawcy, po upływie każdego miesiąca, w którym zostanie w szczególności określona ilość energii zużytej w ubiegłym miesiącu na potrzeby własne odbiorcy oraz ilość energii odsprzedanej dalszym odbiorcom.
Oświadczenie to stanowi podstawę do skorygowania (pomniejszenia) należności odbiorcy energii elektrycznej z uwagi na stosowanie niższych cen dla energii elektrycznej podlegającej dalszej odsprzedaży, przy czym szczegółowe zasady rozliczeń, w tym terminy i sposób składania oświadczeń oraz korygowania należności określa umowa łącząca Podatnika z odbiorcą energii.

Zdaniem Podatnika skorygowanie (pomniejszenie) należności za energię elektryczną dostarczoną do odbiorcy w danym miesiącu, na podstawie złożonego po upływie tego miesiąca oświadczenia odbiorcy wskazującego, jaki udział w dostarczonej energii miała energia dalej odsprzedana nie daje podstaw do korekty faktury VAT wystawionej dla odbiorcy energii na początku miesiąca przy uwzględnieniu cen jak dla energii dostarczanej odbiorcy końcowemu. Oznacza to, że z punktu widzenia rozliczeń w podatku VAT, Podatnik będzie obowiązany odprowadzić podatek VAT w pierwotnej wysokości.
Ustawa o podatku od towarów i usług stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót (art. 29 ust. 4), a obrotem jest każda kwota należna z tytułu sprzedaży. Jednocześnie przewidziana jest w ust. 4 tego przepisu możliwość zmniejszenia obrotu w ściśle określonych przypadkach:
a) o udokumentowane, prawnie dopuszczalne i obowiązkowe rabaty;
b) o wartość zwróconych towarów;
c) o wysokość zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów ocenach;
d) zwróconych kwot dotacji, subwencji;
e) a także kwot wynikających z korekt faktur.
Korekta sprzedaży w oparciu o jednostronne oświadczenie nabywcy energii nie stanowi, w ocenie Wnioskodawcy rabatu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie występuje tutaj również sytuacja zwrotu towarów, zwrotu kwot dotacji lub subwencji.
Również ustawa z dnia 5 lipca 2001 o cenach w art. 11 nie definiuje opisanej sytuacji jako pobrania nienależnych kwot (towar powinien mieć wady).Możliwość wystawiania korekty faktur jest uregulowana w § 16 i §17 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Dotyczy to sytuacji, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów lub gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Spółka uważa, że korekta" w oparciu o oświadczenie nabywcy nie będzie następowała ani w oparciu o podwyższenie ceny po wystawieniu faktury (wręcz przeciwnie) ani też nie można mówić o jakiejkolwiek pomyłce.

Naczelnik tut. Urzędu, w wyniku analizy powyższego zagadnienia nie potwierdza stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania (art. 29 ust. 1) jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomniejszenie (skorygowanie) należności odbiorcy energii elektrycznej w związku z przeznaczeniem jej przez kontrahenta do dalszej odsprzedaży jest ściśle powiązane z konkretną transakcją w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny. Zatem obniżenie ceny w omawianym przypadku ma charakter zbliżony do rabatu przyznanego po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu. Jeżeli udzielony rabat powoduje obniżenie ceny sprzedawca obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z § 16 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 95, poz. 798, ze zm.).
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy