Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z p... - Interpretacja - 1417/VAT/443/547/06/ADM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2006, sygn. 1417/VAT/443/547/06/ADM, Urząd Skarbowy w Otwocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) w związku z wnioskiem Spółki z dnia 29.03.2006r uzupełnionym pismem z dnia 18.04.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów podatkowego dotyczącego ustalania proporcji o której mowa w art. 90 ustawy VAT, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku informuje, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz w jego uzupełnieniu wynika, że Spółka świadczy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi oraz wynajmu lokali własnych o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, zwolnione od podatku od towarów i usług.Jednocześnie Spółka otrzymuje od najemców lokali mieszkalnych zaliczki na poczet ogrzewania lokali, podgrzania wody oraz wywozu nieczystości stałych, które to są refakturowane na najemców. Podatek naliczony z faktur otrzymywanych od dostawców mediów podlega odliczeniu. Zdaniem Spółki kwotę zaliczek na poczet mediów należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust.2Proporcję tę, zgodnie z ust. 3 w/w art., ustala się jako udział (ułamek) :. rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik), bez uwzględnienia:- wartości importu usług,- wewnątrzwspólnotowego nabycia - dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca,

. w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje (mianownik), wyłączając:- obrót z tytułu dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych , podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,- sporadyczne transakcje dotyczące nieruchomości,- sporadyczne usługi wymienione w załączniku nr 4 poz. 3 - usługi pośrednictwa finansowego.

Jak wynika z wniosku, Spółka odrębnie obciąża wynajmujących kosztami czynszu oraz kosztami za tzw. media, tj. ogrzewania lokali, podgrzania wody oraz wywozu nieczystości stałych, wystawiając najemcom lokali fakturę (refakturę) przy zastosowaniu tej samej ceny i stawki podatku VAT, jaka istniała na fakturze potwierdzającej zakup danej usługi.Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy VAT obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.

W przypadku więc refakturowania na najemcę kosztów dostarczonych mediów Podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek należny za refakturowane usługi, przy jednoczesnym prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu za w/w media.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku informuje, że niniejsza interpretacja obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków podatnika.Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania podatnika o takiej zmianie.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Otwocku