Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 25.08.2006r. (data wpływu do Urzędu 28.08.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje od pewnego czasu od współpracującej z nią kancelarii prawnej za wykonane na jej rzecz usługi faktury pro forma. Do tych faktur kancelaria dołącza dokładne rozliczenie kosztów usługi z określeniem czasu jej wykonania. Ze względu na fakt, że przedmiotowe faktury noszą dopisek pro forma nie są zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy faktura z dopiskiem pro forma może być podstawą zapisów w księgach a koszty w niej wykazane mogą stanowić koszt uzyskania przychodów i czy służy od takiej faktury prawo do odliczenia podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy faktury pro forma występują w obrocie gospodarczym wyłącznie jako dokument pomocniczy przy dokonywaniu płatności (np. z zagranicą) i są zawsze zastępowane przez fakturę właściwą, która stanowi potwierdzenie dokonania transakcji i jest podstawą zapisów w księgach. Nie ma tu znaczenia fakt dokonania zapłaty bądź nie za wykonane usługi. Wynika to ustaw podatkowych jak i ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, w myśl ust. 2 cytowanego art. 86:
1)suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
2)w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4)kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Mając na uwadze przytoczone przepisy należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie odnosi się do faktur pro forma, dlatego też tego typu dokument nie wywołuje żadnych skutków na gruncie ustawy o VAT. W związku z powyższym Spółka nie ma prawa na podstawie takiego dokumentu dokonać obniżenia kwoty podatku należnego.
Interpretacja w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.
Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b i 14c ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532 ze zm./).