Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216, art. 217, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 6 ust. 3, § 23 ust. 1-2, § 24 ust. 1-4, § 25 ust. 1-2, § 26 ust. 1-6, § 27 ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Podatnika wniosku w części dotyczącej terminu w jakim można złożyć wniosek o zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W dniu 20.07.2006 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Stowarzyszenia XXX o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie. Podatnik zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania, w związku z powyższym tutejszy organ podatkowy wydał dwa postanowienia o numerach US III-2/443-138/06/PPA, US III-2/443-139/06/PPA.
Przedmiotem niniejszego postanowienia jest odpowiedź na zapytanie Podatnika dotyczące terminu w jakim można złożyć wniosek o zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Stowarzyszenie XXX realizując cele statutowe korzysta z kilku dotacji do realizowanych projektów oraz uczestniczy w realizacji umów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy (Phare 2003). Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż dokonuje on nabycia towarów i usług finansowanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z oświadczeniem Podatnika "...Wydaje się, iż wypełniamy wszystkie warunki rozporządzenia konieczne do uzyskania zwrotu VAT, o którym mowa w § 23 do § 27 w/w rozporządzenia tj.
- jesteśmy zarejestrowanym podatnikiem VAT,
- prowadzimy ewidencję, o której mowa w art. 109 ust 3 ustawy o VAT,
- w całości zapłaciliśmy należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonania nabycia towarów lub usług, (o który ubiegamy się zwrot),
- posiadamy rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia,
- zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, ani kwot, które zostały zwrócone przez właściwy Urząd Skarbowy na podstawie odrębnych przepisów,
- zgodnie z podpisaną umową, kwota podatku naliczonego VAT nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi projektu."
Zdaniem Podatnika "Analiza gramatyczna przepisów - § 23 do § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970) nie daje konkretnej daty (terminu), po której nie można złożyć wniosku w trybie § 23 rozporządzenia. Pomimo, że wniosek należy złożyć wraz z deklaracją podatkową VAT do 25 danego miesiąca, to wydaje się, że nie ma on nic wspólnego z bieżącą deklaracją." Przedstawiony stan faktyczny sprawy regulują następujące przepisy:
- § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwanego w dalszej części "rozporządzeniem", zgodnie z którym za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA),
- § 23 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego,
- § 23 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazywane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1,
- § 24 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
- o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
- które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów,
- § 24 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach,
- § 24 ust. 3 rozporządzenia, zgodnie z którym przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
- § 25 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:
- złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
- prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
- w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
- posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;
- posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków,
- § 25 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
- § 26 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych,
- § 26 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury,
- § 26 ust. 3 rozporządzenia, zgodnie z którym jeżeli z umów, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wynika że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa w ust. 2, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych,
- § 26 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym faktura lub dokument celny dokumentujący transakcję dotyczącą towarów i usług, których nabycie lub import zostały sfinansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1,
- § 26 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikom, którzy zapłacili ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3, część należności obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług lub importu towarów oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej dokumentującej nabycie towarów lub usług, a w przypadku importu towarów - również dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
- § 26 ust. 6 rozporządzenia, zgodnie z którym do zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 24 i § 25 ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
- § 27 ust. 1. rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy,
- § 27 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:
- wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;
- kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik,
- § 27 ust. 3 rozporządzenia, zgodnie z którym do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
- kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;
- dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
- § 27 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym przepisy ust. 1-3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26, z tym że:
- wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;
- do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania,
- § 27 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którym podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.
- Przytoczone powyżej przepisy
regulujące przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej określają warunki i tryb dokonania tego zwrotu. Przepisy w/cyt. § 27 rozporządzenia określają dane, które wniosek musi zawierać, dokumenty, które należy dołączyć do wniosku oraz termin w jakim organ podatkowy dokonuje zwrotu na wniosek podatnika. Przepisy rozporządzenia nie podają natomiast terminu, w jakim należy złożyć wniosek o zwrot podatku, zatem stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku należy uznać - za prawidłowe.Wniosek o zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, należy załączyć do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, zatem prawo do złożenia takiego wniosku przysługuje tylko podatnikowi zarejestrowanemu jako podatnik VAT czynny.
Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę we wniosku z dnia 20.07.2006 r. oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.