Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 216 §1, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8 poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 23.05.2006r. nr Fn.III-3160-27/06 (24.05.2006r. - wpływ do tutejszego organu podatkowego) uzupełnionym pismem z dnia 02.08.2006r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi polegającej na pobieraniu wszelkich opłat z tytułu rejestracji samochodu oraz wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie powyżej czynności .
U Z A S A D N I E N I E
W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr8 poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.
Pismem z dnia 23.05.2006r. uzupełnionym pismem z dnia 02.08.2006r. Powiat ......... zwrócił się z zapytaniem, czy czynności urzędowe polegające na pobieraniu wszelkich
opłat z tytułu rejestracji samochodu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i czy czynności te należy dokumentować fakturą VAT.
Zdaniem Podatnika w myśl art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) czynności powyższe wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług , wobec tego nie ma podstawy do wystawienia faktury VAT.
Działając na podstawie wyżej cytowanego art.14a §1 ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu wyjaśnia co następuje:
Powiat ....... będąc podatnikiem podatku od towarów i usług pobiera opłaty za rejestrację samochodu oraz inne opłaty związane z wykonywaniem transportu drogowego, określone ustawą z dnia 20.06.1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22.12.2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.).
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług nas terytorium kraju.
W myśl art.8 ust.1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub
nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art.15 ust.6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie § 8 ust.1 pkt13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy stwierdza, że wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność
przez Powiat ............ (będący podatnikiem podatku od towarów i usług) czynności wynikające z zadań ustawowych, w tym przypadku ustawy o ruchu drogowym, polegające na pobieraniu wszelkich opłat z tytułu rejestracji samochodu, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Błędne zatem jest stanowisko Strony, że usługa pobierana ww. opłat w myśl art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast przepis cytowanego wyżej § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia z opodatkowania dostawę ww. czynności.
Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że czynność zwolniona od podatku winna być dokumentowana fakturą VAT w myśl art. 106 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącego, że podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku , kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.2,4 i 5 oraz art.119 ust.10 i art. 120 ust.16. Jednocześnie zauważa się, że podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art.106 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie z art.14b§1 Ordynacji podatkowej: interpretacja. o której mowa w art. 14a§1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5(art. 14b §2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a §4 i art. 236 §1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.