P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP-406/5/AZ/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2006, sygn. PP-406/5/AZ/06, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005r ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 12.04.2006r. (data wpływu do tutejszego organu 09.05.2006r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji uzyskanej z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w organizacji skupu żywca wieprzowego od rolników.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 9 maja 2006r. do tutejszego organu wpłynął wniosek w którym zwraca się Pan z zapytaniem, czy w roku 2005 przysługiwało Panu zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w organizacji skupu żywca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od dnia 1.05.1997r w zakresie świadczenia usług instalatorstwa elektrycznego sklasyfikowanego do grupowania PKWiU 45317. Z dniem 21.04.2005r poszerzył Pan działalność gospodarczą o działalność agencyjną sklasyfikowaną jako "działalność komercyjna pozostała gdzie indziej nie sklasyfikowana" oznaczona nr 74.87B polegającą na organizacji skupu żywca na podstawie zawartej umowy agencyjnej z Zakładami ...

W 2004r osiągnął Pan przychody wyłącznie z tytułu świadczenia usług instalatorstwa elektrycznego, które nie przekroczyły kwoty 43.800 zł , natomiast w roku 2005 nie osiągnął Pan w ogóle obrotu z tytułu ww. usług. W okresie od 28.05.2005r do 31.12.2005r osiągał Pan wyłącznie obroty z tytułu zawartej umowy agencyjnej na świadczenie usług organizacji skupu żywca, które wyniosły kwotę 18.379,70 zł.

Pana zdaniem w opisanej sytuacji ma zastosowanie przepis § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.04.2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT zgodnie z którym przysługiwało Panu zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług albowiem nie jest Pan podatnikiem podatku VAT z uwagi na nie przekroczenie w poprzednich latach limitów uprawniających do zwolnienia z VAT.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

Zgodnie z regulacją art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro (w 2004 r. była to kwota: 45.700 zł, a w 2005 r. : 43.800 zł), do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się także odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji - art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 8 ww. ustawy w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość sprzedaży określoną w ust. 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.

W art. 30 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy mowa jest o podatnikach prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentach, zleceniobiorcach lub innych osobach świadczących usługi o podobnym charakterze.

Natomiast na podstawie § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) zwolnione są od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4.

W myśl ust. 2 tego paragrafu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy tych podatników którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1, nie przekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy (w 2005r - 43.800,-zł)

W myśl § 9 ust. 4 cytowanego wyżej rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do podatników:

  1. zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni";
  2. wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane;
  3. wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy ;
  4. którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nieupłynęły 3 lata.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami uznać należy, iż prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku przysługiwać będzie, gdy zostaną spełnione powyższe warunki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za 2004r nie przekroczył Pan określonego ustawowo limitu uprawniającego do zwolnienia w związku z czym korzystał Pan z podmiotowego zwolnienia z opodatkowania do dnia 30.04.2006r. Natomiast w roku 2005 nie świadczył Pan usług instalatorstwa elektrycznego a jedynie za okres od 28.05.2005r do 31.12.2005r osiągnął przychód z tytułu zawartej umowy agencyjnej na świadczenie usług organizacji skupu żywca na kwotę 18.379,70 zł.

Z dniem 01.05.2006r jak wynika ze złożonego przez Pana w tutejszym organie podatkowym druku VAT-R dokonał Pan rejestracji w zakresie VAT w związku z rezygnacją ze zwolnienia.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w Pana przypadku nie zaszły okoliczności wyłączające ze zwolnienia z opodatkowania na mocy przywołanych przepisów a zatem na podstawie § 9 wyżej cytowanego rozporządzenia, mógł Pan korzystać zarówno w 2005r jak też w okresie od 01.01.2006r do 30.04.2006r ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia wyłącznie usług pośrednictwa w organizacji skupu żywca wieprzowego od rolników gdy osiągnięta wartość sprzedaży nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 10.000 euro, tj. odpowiednio w 2005r kwoty 43.800 zł a w 2006r za okres od 01.01.2006r do 30.04.2006r kwoty 39.200,- zł.

W celu określenia wartości sprzedaży, po przekroczeniu której nastąpi utrata prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług, w świetle powołanego wyżej przepisu § 9 rozporządzenia, nie będzie miał zastosowania art. 113 ust. 8 ustawy. Zatem wartość sprzedaży zwolnionej w przypadku Wnioskodawcy nie będzie określona jako 30-krotność kwoty prowizji lub innej postaci wynagrodzeń z tytułu przedmiotowych usług.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Prudniku