POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-256/06/MK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2006, sygn. 1472/RPP1/443-256/06/MK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki z dnia 02.02.2006 r. (data wpływu 09.02.2006 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego,


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu hurtowego farmaceutykami finansując swoją działalność środkami własnymi a także kredytem bankowym. Jeden z banków wystąpił do Spółki z propozycją rozszerzenia współpracy o usługę cash pooling. Usługa ta jest świadczona na podstawie umowy wielostronnej, w której w charakterze strony obok Spółki występują inne podmioty gospodarcze znajdujące się w tej samej co Spółka grupie kapitałowej. Istotą cash pooling jest ograniczenie kosztów dla podmiotów posiadających zadłużenie wobec banku oraz podwyższenie oprocentowania dla podmiotów posiadających nadwyżki pieniężne. Usługa ta opiera się na zasadzie przelewu i zwrotu przelanych wierzytelności. Stroną obu tych transakcji jest bank. W ramach umowy cash pooling realizowana jest sprzedaż wierzytelności pomiędzy bankiem a podmiotami posiadającymi rachunki bieżące w tym banku. Posiadacze rachunków zawierają z bankiem umowę cesji wierzytelności, na mocy której na koniec każdego dnia roboczego posiadacze rachunków, na których jest saldo dodatnie, nabywają wierzytelności banku z tytułu udzielonych kredytów w rachunku bieżącym tym posiadaczom, na których saldo jest ujemne. Ceną nabycia wierzytelności jest wysokość salda dodatniego. Na początku następnego dnia roboczego bank dokonuje czynności odwrotnej, tj. odkupuje sprzedane w dniu poprzednim wierzytelności po tej samej cenie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wyżej opisana usługa cash pooling nie wpływa na rozliczenia z tytułu podatku VAT dokonywane przez Spółkę.

Cash pooling to forma zarządzania finansami stosowana przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej (holdingu) lub podmioty powiązane ekonomicznie w inny sposób. Opisana przez Spółkę usługa nosi znamiona cash poolingu kredytowo-depozytowego (tzw. wariant kompensacyjny). Polega on na tworzeniu z wolnych środków lokat dostępnych jako kredyt o podobnym oprocentowaniu; metoda ta może być stosowana w przypadku wyodrębnionych organizacyjnie przedsiębiorstw w ramach holdingu; zazwyczaj bilansowanie w tym przypadku, tworzenie depozytów w jednym przedsiębiorstwie i kredytowanie innych odbywa się w okresach kilkudniowych lub codziennie; zabezpieczenie sald ujemnych polega na wzajemnym poręczeniu potencjalnych zobowiązań uczestników poolingu lub na przelewie wierzytelności. W tym modelu cash poolingu nie dochodzi zatem do fizycznego przelewu środków pieniężnych pomiędzy rachunkami podmiotów będących stronami umowy, a jedynie do sumowania przez bank stanów rachunków poszczególnych podmiotów i obliczania odsetek od łącznego salda wszystkich rachunków1.

Artykuł 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, cechy charakterystyczne cash poolingu oraz specyfikę działalności banków należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku w roli usługodawcy występuje bank. Zatem podmiotem, u którego występuje obrót z tytułu wykonania usługi cash pooling jest bank a nie Spółka. Przyjmując, iż przedmiotowa usługa nie stanowi dla Spółki importu usług, Spółka nie uwzględnia tej transakcji w deklaracji VAT-7 (ew. VAT-7K).

W związku z tym, iż nie występuje u Spółki obrót z tytułu tej transakcji, Spółka nie uwzględnia jej przy wyliczaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Jednocześnie Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż w niniejszej interpretacji nie odniósł się do praw i obowiązków, którym podlega kontrahent Spółki, tj. bank. Stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie