Na podstawie przepisów: art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 19... - Interpretacja - IS.II/1/4430-154/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.11.2006, sygn. IS.II/1/4430-154/06, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie przepisów: art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1, ust. 4, ust. 21, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535; ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 28.08.2006 r., znak: I US-II/443/84/06/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Wnioskiem z dnia 20.06.2006 r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Zapytanie dotyczyło sposobu rozliczania sprzedaży refundowanych leków, w przypadku gdy refundacja z tytułu ich sprzedaży jest przelewana na konto bankowe hurtowni farmaceutycznej, a nie na konto bankowe podatnika.Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż A C prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Apteka P, polegającą na sprzedaży leków i innych farmaceutyków. Zapłatę za sprzedawany towar Podatnik otrzymuje w części od klienta, część zaś ceny refundowana jest przez budżet państwa ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, jako dopłata do ceny leków. Sprzedawane leki Wnioskujący kupuje w hurtowni farmaceutycznej. Na podstawie zawartej umowy, refundacje wypłacane przez NFZ, są przelewane bezpośrednio na rachunek bankowy hurtowni i w ten sposób przelewy te regulują część zobowiązań Podatnika wobec hurtowni. Jednocześnie Wnioskujący nie wyklucza, iż w przyszłości refundacje z NFZ przelewane będą na Jego rachunek bankowy.W swoim stanowisku A C prezentuje pogląd, że jeżeli refundacja przelewana jest na rachunek bankowy hurtowni farmaceutycznej, a nie rachunek bankowy podatnika, to sprzedaż refundowanych leków rozlicza się na zasadach ogólnych w pełnej kwocie, łącznie z kwotami zwracanymi przez NFZ.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wydał postanowienie z dnia 28.08.2006 r., znak: I US-II/443/84/06/06, w którym uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji stwierdził, iż fakt przelewu refundacji za artykuły medyczne na rachunek bankowy hurtowni zaopatrującej podatnika (nie zaś bezpośrednio na rachunek bankowy Podatnika) powoduje, że nie zachodzą przesłanki stosowania art. 19 ust. 21 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy powstaje wg zasad ogólnych, normowanych w art. 19 ust. 1 ww. ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując oceny zgodności z prawem wydanego przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowienia z dnia 28.08.2006 r., znak: I US-II/443/84/06/06 stwierdził, iż zachodzą przesłanki określone przepisem art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, co skutkuje koniecznością zmiany przedmiotowego postanowienia.W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535; ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanego przepisu wynika, że tylko w sytuacji, gdy w wyniku udzielonej przez NFZ refundacji, obniżeniu ulega cena konkretnego leku, to taka refundacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru (...), zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6 i art. 21 ust.1. Jeżeli dostawa towaru (...) powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Natomiast przepis art. 19 ust. 21 ustawy o VAT precyzuje, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Jak wynika z cytowanych przepisów, ustawodawca wprowadził odrębny moment powstania obowiązku podatkowego dla dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze. Odnosząc powyższe do sytuacji scharakteryzowanej w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy od otrzymanej refundacji z NFZ powstanie z chwilą, gdy kwota refundacji wpłynie na konto bankowe hurtowni farmaceutycznej, z którą Podatnik zawarł stosowną umowę. W ocenie Dyrektora tut. Izby konto wskazane przez Podatnika (konto bankowe hurtowni farmaceutycznej) dla celów związanych z przelewem refundacji przez NFZ, należy traktować jak "konto podatnika" jako, że przez podatnika zostało wskazane. Należy tutaj zauważyć, iż zgodnie z cytowanym art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jeżeli obrót zwiększa się m. in. o otrzymane dopłaty (refundacje), to obowiązek podatkowy z tego tytułu nie może powstać wg zasad ogólnych określonych art. 19 ust. 1 bądź ust. 4 ww. ustawy, tj. przed otrzymaniem refundacji z NFZ. Dodatkowo organ odwoławczy wyjaśnia, iż w chwili wydania leku nabywcy - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 bądź ust. 4 (w przypadku obowiązku potwierdzenia fakturą dokonanej dostawy), ale tylko od należności pobieranej od kupującego.Od pozostałej części należności odpowiadającej kwocie refundacji, która jest związana z dostawą leku, obowiązek podatkowy powstaje w rozliczeniu za miesiąc, w którym rachunek bankowy podatnika lub inny rachunek przez niego wskazany, zostanie uznany należną kwotą refundacji.

Stosownie do przepisu art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona Stronie.

Decyzja niniejsza nie jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Izba Skarbowa w Rzeszowie