Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 28.11.2005 r. (data wpływu 29.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w wysokości 50% ceny jej zakupu
stwierdzam, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży karmy dla psów i kotów. W związku z tym, iż odbiorcami są m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, cała sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej. Po kilku latach działalności zaszła konieczność utworzenia kolejnego punktu sprzedaży oraz zakupu drugiej kasy fiskalnej. O fakcie zakupu i instalacji nowej kasy Podatnik powiadomił właściwe organy podatkowe przed ufiskalnieniem kasy oraz przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w nowo powstałym punkcie.
Wątpliwość Wnioskodawcy jest związana z możliwością odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup przedmiotowej kasy w wysokości 50% ceny jej zakupu, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W opinii Podatnika dokonanie takiego odliczenia jest możliwe w przypadku każdej nowej kasy (również zakupionej w celu wymiany dotychczasowej zużytej), pod warunkiem jej zgłoszenia na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, przy czym za dzień ten należy uznać dzień rozpoczęcia faktycznego ewidencjonowania za pomocą każdej kolejnej kasy.
W ocenie tut. Organu stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie w myśl art. 111 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2 500 zł.
W wykonaniu delegacji zawartej w ust. 7 pkt 1 i 3 powyższego artykułu, Minister Finansów wydał w dniu 23 grudnia 2004 r. rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.), w którym określił m.in. sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy.
Stosownie do § 6 ust. 1 w/wym. rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 2 i 4-7, § 3a ust. 1 pkt 4 i ust. 3-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.
Zgodnie z § 7 ust. 1 w/wym. rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podmiotów, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą. Ponadto w myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania. Ust. 2 z kolei stanowi, iż odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy dotyczy tylko tzw. pierwszych kas rejestrujących, wprowadzonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania i kas zainstalowanych w kolejnych miesiącach zgodnie z w/cyt. § 6 ust. 1 rozporządzenia, które zostały zgłoszone zgodnie z wymogami określonymi w § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż od momentu rozpoczęcia przez Podatnika ewidencjonowania obrotu ze sprzedaży dokonywanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy za pomocą pierwszej kasy fiskalnej upłynęło kilka lat. Wnioskodawca nie może już zatem korzystać z ulgi o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, gdyż nie przysługuje ona w przypadku zakupu nowych kas instalowanych w dodatkowych punktach sprzedaży w związku z rozszerzaniem działalności, jak również w przypadku wymiany kas dotychczasowych w związku z ich zużyciem. Kasy te nie są bowiem kasami zgłoszonymi na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania.
Odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy przysługuje obecnie jedynie w związku z zakupem kas po raz pierwszy, i tylko w przypadku spełnienia warunków określonych w cytowanych przepisach ustawy i rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.