Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz 60 ze zm... - Interpretacja - 1472/RPP1/443-54/06/AM

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.01.2006, sygn. 1472/RPP1/443-54/06/AM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 17.11.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 21.11.2005 r.), uzupełnionym pismami z dn. 02.12.2005 r., 12.01.2006 r., w sprawie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący - Spółka planuje podpisać umowę najmu na czas określony z firmą zagraniczną z siedzibą w Republice Mołdawii. Przedmiotem umowy najmu, w której Spółka planuje być stroną wynajmującą a firma mołdawska - najemcą, będzie naczepa ciężarowa - chłodnia. Przyczepa ta zostanie przeprowadzona do Republiki Mołdawii, gdzie ma być stosowana dla własnych potrzeb firmy mołdawskiej. Strony planują, że miesięczny czynsz będzie płacony przez najemcę na podstawie wystawianych przez wynajmującego faktur. Wnioskodawca nie jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Mołdawii.

Zdaniem Wnioskodawcy, ten rodzaj usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tego powodu, że jest to eksport usług a umowa najmu jest podpisywana z firmą mającą siedzibę w kraju nie należącym do Wspólnoty. Ponadto Spółka twierdzi, że faktura nie musi zawierać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT. W myśl tego artykułu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT stanowi, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie ust. 4 pkt. 6 w.w. artykułu przepis ust. 3 stosuje się do usług: wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.

W piśmie z dn. 01.07.2004 r. (sygn. pisma PP3-812-443/2004/BK/1638 PP) Minister Finansów odnosząc się do zapisów art. 103 ust. 3, 4 ustawy VAT stwierdził: "...w których to przepisach dokonano rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu winny być uznane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9-10, 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci przebiegu lub okresu który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku." Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przyczepa nie jest środkiem transportu w rozumieniu ustawy o VAT.

Reasumując, usługa wynajmu naczepy ciężarowej, gdzie najemcą jest firma z siedzibą w Mołdawii, nie będzie opodatkowana podatkiem VAT w Polsce.

Zgodnie z § 27 z ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 95 poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktury wystawiane przez Wnioskodawcę w związku przedmiotową transakcją powinny zawierać dane określone w § 9 w.w. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie