P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443 - 327/06/KS

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2006, sygn. 1472/RPP1/443 - 327/06/KS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 20.03.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 21.03.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Podatnika jest dostawa nieruchomości głównie na rzecz osób fizycznych. Sprzedaż jest dokonywana na podstawie umów cywilnoprawnych z nabywcami. Wpłaty należności są dokonywane na rzecz Strony wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego i są potwierdzane fakturami VAT. Nabywcy podają dokładny tytuł wpłaty pozwalający na bezsporną identyfikację transakcji na podstawie dowodu wpłaty. W związku z powyższym, zdaniem Strony, spełnia ona warunki zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących. W jednej z transakcji z dokumentu potwierdzającego przelew nie wynikało jednoznacznie jakiej transakcji zapłata dotyczyła, zatem nie była spełniona przesłanka zwalniająca z obowiązku rejestracji. W konsekwencji powyższego Strona zainstalowała kasę rejestrująca.

W kontekście powyższego stanu faktycznego Strona stoi na stanowisku, iż zainstalowanie kasy rejestrującej było zastosowaniem nadmiernego rygoryzmu prawnego. Ze specyfiki działalności Strony wynika ścisły związek między wpływającymi na jej rachunek środkami, a transakcjami których dotyczą. Podatnik sprzedaje lokale w określonej lokalizacji, liczba i parametry lokali są ściśle określone, a każda transakcja jest potwierdzana umową i fakturą VAT. Strona stoi na stanowisku, iż spełnia założenia dotyczące zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących określone w pozycji 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących i w konsekwencji powyższego może odstąpić od rejestrowania obrotu przy pomocy kasy.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast zgodnie z przepisem art. 111 ust. 7 pkt 3 powołanej ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Obecnie obowiązującym aktem wykonawczym w powyższym zakresie jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375). W § 2 powołanego rozporządzenia zostały określone zwolnienia przedmiotowe. Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 do dnia 31 grudnia 2006 r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, natomiast w pozycji 42 tegoż załącznika wymieniona została dostawa nieruchomości. Należy zauważyć, iż w stosunku do uprzednio obowiązującego rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 273 poz. 2706) nastąpiła liberalizacja w zakresie zwolnienia dostawy nieruchomości. Uprzednio zwolnieniu podlegała: "dostawa nieruchomości, dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła". Zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem zwolnieniu podlega dostawa nieruchomości bez żadnych dodatkowych wymogów.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i powołane rozporządzenie z dnia 28 marca 2006 r. nie zawierają uregulowań, które zabraniałyby odstąpienia od rejestrowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku, gdy podatnik dokonuje czynności przedmiotowo zwolnionych z obowiązku rejestracji. Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z art. 111 ust. 6 powołanej ustawy: "Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania (...)". Zatem Strona w sytuacji, gdy dokonuje wyłącznie czynności przedmiotowo zwolnionych z obowiązku rejestracji za pomocą kas rejestrujących, może odstąpić od rejestrowania. Natomiast w przypadku, gdy skorzystała z prawa do odliczenia od podatku należnego wydatków na zakup kasy rejestrującej i nie upłynął termin 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, obowiązana jest do zwrotu odliczonych lub zwróconych wydatków.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie