Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika (przedsiębiorcy zagranicznego działającego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w formie oddziału) z dnia 22 maja 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Strona - przedsiębiorca zagraniczny działający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w formie oddziału, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz dla potrzeb podatkowych, w tym podatku od towarów i usług, dokonuje alokacji kosztów. Przedmiotowe koszty, ponoszone przez jednostkę centralną a związane z zarządzaniem, planowaniem, koordynacją i kontrolą całości przedsiębiorstwa przemieszczane są za pomocą klucza alokacji stosowanego wobec wszystkich oddziałów Strony, w celu ich prawidłowego przyporządkowania do poszczególnych jednostek organizacyjnych. Między Centralą a Oddziałem nie zostały w tym zakresie żadnej umowy.
W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż rozliczenia pomiędzy jednostką centralną a jej oddziałem w Polsce związane z w/w kosztami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z powyższego wynika, iż aby doszło do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą co do zasady być spełnione łącznie następujące przesłanki:
1)świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
2)świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3)świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
4)świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.
Nieziszczenie się przynajmniej jednej z w/w przesłanek oznacza, iż dana czynność nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby doszło do opodatkowania, muszą jednocześnie zostać spełnione przesłanki podmiotowe. W związku z tym wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Należy przy tym podkreślić, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przez przedsiębiorcę zagranicznego rozumie się w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy osobę zagraniczną, tj. osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania za granicą, nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną z siedzibą za granicą albo jednostkę organizacyjną niebędąca osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą, wykonującą działalność gospodarczą za granicą.
Z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Stosownie zaś do art. 85 ust. 1 ustawy dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając zatem na uwadze, iż oddział przedsiębiorcy zagranicznego stanowi jedynie formę organizacyjno-prawną, za pomocą której wykonuje on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność opodatkowaną, stwierdzić należy, iż świadczenia/przesunięcia pomiędzy siedzibą (centralą) przedsiębiorcy a jego oddziałem w Polsce nie mieszczą się w pojęciu świadczenia usług, jak i w pojęciu działalności gospodarczej, o których była wyżej mowa.
Ponadto wskazać w tym miejscu również można na art. 160 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, na którego podstawie osoby prawne, których zakłady (oddziały) rozliczały się (do dnia 30 kwietnia 2004 r. - uwaga Naczelnika Urzędu Skarbowego) jako odrębni podatnicy, wstąpiły z dniem 1.05.2004r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym (na podstawie dotychczasowych przepisów) podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.
Jednocześnie wyjątkowo, w związku z nowelizacją art. 15 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz. 756), za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.