Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Strona - przedsiębiorca zagraniczny działający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem oddziału - prowadzi działalność w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W tym celu nabywa od dostawców na terenie Polski energię elektryczną w systemie elektroenergetycznym, a następnie dokonuje jej
odsprzedaży - przy nieznacznym zużyciu na potrzeby własne - innym podmiotom zlokalizowanym zarówno w kraju, jak i przemieszczaną poza terytorium kraju, do jednostki macierzystej lub Jej oddziału zlokalizowanego na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty.
W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska:
że działając w Polsce w formie oddziału jako podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z jej działalnością, także w przypadku, gdy dostawy energii elektrycznej, stanowiące przedmiot jej działalności, dokonywane są przez jednostkę macierzystą lub inne oddziały, położone na terytorium innych państw członkowskich, do których energia ta została uprzednio przemieszczona z Oddziału w Polsce, w przypadku takich dostaw winna wystawić fakturę VAT zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z adnotacją, że transakcja ta nie podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie
art. 22 ust. 1 pkt 5, i wykazać ją w poz. 21 w deklaracji VAT - 7.
W pierwszej kolejności zaznaczyć należy, iż podatnikowi stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm) przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przesunięcie energii elektrycznej w ramach tej samej osoby prawnej, w tym także z oddziału Strony położonego w Polsce do jednostki macierzystej lub Jej oddziału znajdującego się na terenie innego kraju członkowskiego Wspólnoty, nie stanowi dostawy towarów (vide postanowienie nr 1471/NTR1/443-199b/06/AM) w rozumieniu art. 7 ust. 1 podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 in initio ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przedmiotowe przesunięcie nie stanowi także wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze względu na brzmienie art. 13 ust. 4 pkt 9 ustawy, według którego przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3 (tj. z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju), przez podatnika lub na jego rzecz, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w przypadku, gdy przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym lub energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym.
W konsekwencji opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w miejscu świadczenia, ustalonym zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy, podlegać będzie dopiero dostawa energii do odbiorcy dokonywana przez jednostkę macierzystą lub inny jej oddział zagraniczny, położony na terytorium innego państwa członkowskiego.
W przypadku więc, gdy miejsce takich dostaw (a tak wynika z opisu) znajdować się będzie poza terytorium kraju (tj. Polski), norma wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy nie znajdzie
zastosowania. Jednakże zgodnie z wyjątkiem od reguły wynikającej z ust. 1 art. 86 ustawy, podatnik ma również prawo - w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W/w przepis uzależnia prawo do obniżenia podatku należnego od łącznego ziszczenia się następujących przesłanek:dostawa towarów lub świadczenie usług przez podatnika ma miejsce poza terytorium kraju,kwoty podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z w/w czynnościami. Jeżeli zatem kwoty podatku naliczonego w Polsce związane są z dostawami przedmiotowej energii elektrycznej - uprzednio przemieszczonej z oddziału w Polsce - dokonywanymi przez jednostkę macierzystą lub inny jej oddział zagraniczny, tj. przez samą Stronę, na terytorium innych państw członkowskich, a więc ze sprzedażą, która - gdyby miejsce jej świadczenia zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy dostawie towarów przypadało na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - byłaby opodatkowana, to Stronie na podstawie w/w przepisu służy prawo do obniżenia o jego kwotę podatku należnego w podatku od towarów i usług. W tym celu Strona (Oddział w Polsce) winna m.in. przedmiotowe dostawy energii elektrycznej, związane z zakupami Oddziału, wykazać w deklaracji VAT - 7, tj. jako dostawę towarów poza terytorium kraju. Fakturę VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) powinna natomiast wystawić w przypadku takich dostaw jedynie wówczas, gdy dla tych czynności nie jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim, na terytorium którego znajduje się jednostka macierzysta lub inny oddział, i gdzie mają miejsce świadczenia te dostawy. W przeciwnym razie, tzn. gdy jest zidentyfikowana, winna te dostawy udokumentować w formie i na zasadach określonych w przepisach krajowych dotyczących podatku od wartości dodanej obowiązujących na terytorium tych państw. Zgodnie bowiem z § 27 ust. 1 w/w rozporządzenia przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Z treści wniosku należy sądzić, iż Strona jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej w państwach, na terytorium których dokonuje dostaw poprzez jednostkę macierzystą lub inny oddział, i posługuje się nadanymi Jej tam numerami przy ich dokonywaniu. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.