Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 3 kwietnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług polegających na wymianie skrzynek pocztowych w budynkach wielomieszkaniowych - stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
W dniu 5 kwietnia 2006 r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dot. opodatkowania robót remontowych polegających na wymianie skrzynek pocztowych - odbiorczych w budynkach wielomieszkaniowych.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Spółka świadczy usługi polegające na wymianie skrzynek pocztowych odbiorczych w budynkach wielomieszkaniowych. Obowiązek wymiany skrzynek pocztowych odbiorczych został nałożony na właścicieli, zarządców i administratorów budynków mieszkalnych ustawą Prawo Pocztowe z dnia 13.06.2003 r. Skrzynki pocztowe odbiorcze instalowane w budynkach spełniają definicję wyrobu budowlanego zawartą w art. 3 pkt 18 ustawy Prawo Budowlane, a ich parametry określone są w normie PN-EN-13724.
Zleceniodawcy, w szczególności w ramach procedur przetargowych, wymagają określenia jednej ceny wymiany skrzynek pocztowych, obejmującej całość prac związanych z wymianą, łącznie z wartością zużytych materiałów.
Na wymianę skrzynek składają się następujące czynności:
- demontaż skrzynek istniejących,
- przygotowanie ścian do montażu nowych, w szczególności przygotowanie otworów, wykucie wnęki do skrzynek podtynkowych,
- montaż nowych skrzynek,
- odnowienie ścian, w szczególności uzupełnienie tynków i malowanie ścian,
- wykonanie prac elektroinstalacyjnych w przypadku skrzynek zintegrowanych z urządzeniami domofonu.
Wątpliwości podatnika dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT w przypadku wykonywania ww. robót remontowych.
Zdaniem Jednostki wymiana skrzynek pocztowych w budynkach wielomieszkaniowych to roboty budowlane, remontowe lub
remontowo-modernizacyjne opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7% (do 31.12.2007 r.) zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.
Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
W myśl art. 146 ust. 2 i 3 ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego.
Obiektami budownictwa mieszkaniowego są zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania wymienione w Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
Zdaniem tut. organu podatkowego usługa polegająca na montażu skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych nie mieści się w pojęciu robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a zatem czynności te podlegają opodatkowaniu według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.
Mając powyższe na uwadze, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.