Temat interpretacji
Pismem z dnia 29 marca 2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu: 31.03.2006r.) Zakład Usług Komunalnych zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej braku podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegających na wykonywaniu remontów budynków i dróg dla Urzędu Gminy oraz obsługi księgowej dla Ośrodka Pomocy Społecznej .
Wnioskodawca wskazał, że jest zakładem budżetowym Gminy X. Według przedłożonej informacji Zakład (będący podatnikiem podatku od towarów i usług) świadczy usługi w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, transportu i unieszkodliwiania odpadów oraz usługi sanitarne i pokrewne wykonywane na rzecz Urzędu Gminy, innych jednostek organizacyjnych Gminy oraz innych podmiotów. Ww. sprzedaż usług na rzecz Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy dokumentowana jest fakturami VAT i naliczany jest 7% VAT. Obecnie Podatnik:
- dla Urzędu Gminy wykonuje roboty remontowe budynku gminnego oraz prowadzi remonty gruntowych dróg gminnych - za wykonane prace naliczany jest podatek od towarów i usług z 22% stawką;
- dla Ośrodka Pomocy Społecznej na podstawie umowy prowadzi obsługę księgową, za którą wystawiana jest faktura z 22% stawką VAT. Ośrodek Pomocy Społecznej, jak wynika ze złożonego wniosku, jest jednostką budżetową utworzoną przez Gminę.
Zakład Usług Komunalnych ma wątpliwości, czy biorąc pod uwagę przepis §8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prawidłowo opodatkował świadczone obecnie usługi.
Zdaniem jednostki Zakład bezpodstawnie naliczył podatek od towarów i usług w wysokości 22% od wykonywanych dla Urzędu Gminy remontów budynków i dróg oraz dla Ośrodka Pomocy Społecznej obsługi księgowej, ponieważ są to usługi świadczone pomiędzy jednostką budżetową i zakładem budżetowym.
Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary w rozumieniu cyt. ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 wskazanej ustawy.
W świetle art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust.2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów wymienionych w zał. 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W myśl §8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej (powyższe zwolnienie nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych oraz usług komunikacji miejskiej).
Jednostką budżetową, zgodnie z art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), jest jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują: ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów w przypadku państwowych jednostek budżetowych, natomiast organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w przypadku gminnych, powiatowych lub wojewódzkich jednostek budżetowych.
Gospodarstwem pomocniczym, stosownie do art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody: właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, natomiast zarządu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.
Zakłady budżetowe, to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania i pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych (art. 24 ust. 1 i art. 25 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują:
a) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów-państwowe jednostki budżetowe,
b) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
Ze zwolnienia określonego w §8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają usługi świadczone wyłącznie pomiędzy powyżej zdefiniowanymi podmiotami.
Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że świadczone dla jednostek budżetowych przez Zakład Usług Komunalnych czynności w postaci remontów budynków i dróg oraz obsługi księgowej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w §8 ust.1 pkt 14 cyt. rozporządzenia.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzam, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę jest prawidłowe.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.