Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczeln... - Interpretacja - ZN-I-1/443-13/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2006, sygn. ZN-I-1/443-13/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 13 lutego 2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika z żądaniem udzielenia urzędowej interpretacji prawa podatkowego m.in. z zakresu podatku VAT. Podatnik we wniosku wystąpił z następujacym zpytaniem:

Czy kasy rejestrujące stosowane dotąd przez osobę fizyczną będą mogły być stosowane w nowo powstałej spółce akcyjnej, do której będą wniesione aportem, oraz czy spółka akcyjna będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę 50% ceny nowo zakupionych kas?

Podatnik stoi na stanowisku, że nowo powstała spółka akcyjna nie będzie następcą prawnym osoby fizycznej i otrzyma nowy numer identyfikacji podatkowej. W związku z tym zdaniem podatnika, spółka nie będzie mogła używać kas z NIP-em osoby fizycznej. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest używanie wniesionych kas ze zmienionym modułem fiskalnym wraz z pamięcią fiskalną.

Gdyby spółka zakupiła nowe kasy fiskalne, to zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, mogłaby, jako rozpoczynająca ewidencjonowanie obrotu przy pomocy kas, odliczyć 50% wartości zakupu każdej z kas rejestrujących od podatku należnego.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie, stwierdza, że stanowisko podatnika jest zgodne z prawem i udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • Art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.);
  • § 4 ust. 1 pkt 4 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r., w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z dnia 17 lipca 2002 r., nr 108 poz. 948 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem poniższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500,00 zł.

W świetle tego przepisu nowo powstała spółka akcyjna, która rozpocznie ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas, będzie miała prawo do odliczenia ww kwot przy zakupie nowych kas rejestrujących, pod warunkiem, iż dotrzyma warunków, o których mowa w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706, ze zm.).

Prawidłowe jest również stanowisko spółki dotyczące możliwości używania kas wniesionych do spółki aportem przez osobę fizyczną. Ponieważ kasy te nie spełniałyby wymogów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (dane na paragonie dotyczące podmiotu prowadzącego działalność oraz NIP byłyby niezgodne ze stanem rzeczywistym), nowo powstały podmiot gospodarczy nie ma prawa używania kas wniesionych do spółki aportem bez wymiany modułu i pamięci fiskalnej zawierających niezgodne informacje identyfikujące podatnika.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie.

Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie