Temat interpretacji
Działając na podstawie art.216 i art.217 oraz 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza , że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 04 lutego 2006r. (data wpływu 10 luty 2006r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do odliczenia 50% wartości netto kasy fiskalnej - jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 04 lutego 2006r. złożonym w dniu 10 lutego 2006r. wspólnicy spółki zwrócili się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kasy fiskalnej tj. czy przy istniejącym stanie faktycznym przysługuje ulga z tytułu uruchomienia pierwszej kasy fiskalnej, określona w art.111 ust.4 ustawy o VAT, o której mowa także w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku :
W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje następujące usługi:
- usługi rachunkowo-księgowe PKWiU: 74.12.Z - poz.19 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706);usługi budowlane i instalacyjne ( instalacje elektryczne), które wykonywane były zarówno dla podmiotów gospodarczych, jak i dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Tak więc całość usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, wykonywanych przez Firmę, to usługi wymienione w zał. Nr 1 do w/w rozporządzenia (w poz.19 i 41), a więc zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2005r. W roku 2004 łączne obroty z tytułu obu rodzajów tych usług na rzecz osób fizycznych nie przekroczyły kwoty 40.000 zł.
Do dnia 01 stycznia 2005r. Spółka nie miała obowiązku i nie rozpoczęła ewidencjonowania usług w kasie rejestrującej.
W roku 2005 łączne obroty z tytułu w/w usług przekroczyły kwotę 40.000 zł. w miesiącu wrześniu (przekroczenie dotyczy usług budowlanych), tak więc obowiązek ewidencjonowania tych usług w kasie fiskalnej powstałby teoretycznie od 01 grudnia 2005r., gdyby oba rodzaje tych usług nie były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.
W okresie od września do końca grudnia 2005r. nie było sprzedaży usług rachunkowo-księgowych ani żadnych innych na rzecz osób fizycznych, które nie zostały udokumentowane fakturami.
Zostało natomiast dokonanych 7 transakcji sprzedaży usług instalacyjnych na rzecz osób fizycznych ( w tym jedna w grudniu 2005r.). Wszystkie te transakcje spełniają warunki określone w pkt 41 powołanego wyżej rozporządzenia, tj.:
- każda z tych usług jest udokumentowana fakturą zawierającą dokładne dane jej nabywcy,liczba wszystkich wykonanych usług w żadnym roku, 2004 i 2005, nie przekroczyła 50,liczba odbiorców tych usług w każdym roku, 2004 i 2005, była mniejsza niż 20.
Stanowisko podatnika
Pomimo przekroczenia we wrześniu 2005r. łącznych obrotów z tytułu usług wykonanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej Spółka nie miała obowiązku ewidencjonowania usług na rzecz w/w odbiorców w kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005r., ponieważ :
- a) usługi warunkowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, które podlegałyby ewidencjonowaniu w kasie fiskalnej, w danym okresie, tj. od 01 września do 31 grudnia 2005r. nie wystąpiły;
- b) usługi instalacyjne wykonane w tym okresie na rzecz w/w odbiorców nie podlegały obowiązkowi ewidencjonowania w kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005r., ponieważ ze względu na spełnienie warunków określonych w pkt 41 w/w rozporządzenia są one zawsze tj. bez względu na uzyskane z nich obroty, zwolnionez obowiąku ewidencjonowania w kasie.
Tak więc, zdaniem podatnika, pomimo przekroczenia limitu obrotów nie wystąpiła sprzedaż, która podlegałaby obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej, a tym samym nie powstał obowiązek ufiskalnienia w firmie kasy fiskalnej w okresie do dnia 31 grudnia 2005r.
Z powyższych względów kasa, ufiskalniona w miesiącu styczniu 2006r. została uruchomiona przed obowiązującym terminem.
Tak więc, zdaniem podatnika, biorąc pod uwagę wszystkie w/w okoliczności Spółka ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu uruchomienia kasy fiskalnej, o której mowa w art. 111 ust.4 ustawy z
dnia 11 marca 2004r. ustawy o VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.
Obowiązek ewidencjonowania przez podatników obrotu za pomocą urządzeń fiskalnych wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 111 ust. 1 tej ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku) nie więcej jednak niż 2.500 zł.
W przepisach rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U Nr 273, poz. 2706 ze zm.), Minister Finansów określił zasady i warunki oraz tryb i sposób odliczenia kwot wydatkowanych przy nabyciu kas rejestrującej.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdzono, iż :
od dnia 01 grudnia 2005r. Spółka miałaby obowiązek posiadania kasy fiskalnej i ewidencjonowania w niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo - księgowych z uwagi na fakt, iż udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art.111 ust.1 ustawy był mniejszy niż 70 %,
- usługi instalacyjne wykonane w tym okresie na rzecz w/w odbiorców nie podlegały obowiązkowi ewidencjonowania w
kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005r. , ponieważ ze względu na spełnienie warunków określonych w pkt 41 w/w rozporządzenia są one zawsze tj. bez względu na uzyskane z nich obroty, zwolnionez obowiąku ewidencjonowania w kasie,ponieważ w dniach 01 - 31 grudnia 2005 r. nie wykonano na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo-księgowych, a dokonana transakcja sprzedaży usług instalacyjnych spełniała warunki określone w pkt 41 powołanego wyżej rozporządzenia wobec Spółki nie powstał w tym okresie obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej .
Wynikający z art. 111 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a w związku z tym, iż do dnia 31 grudnia 2005r. nie wykonano na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo-księgowych do tego dnia nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stoi na stanowisku, iż Spółka ufiskalniając kasę rejestrującą w miesiącu styczniu 2006r., przed dokonaniem sprzedaży usług rachunkowo-księgowych na rzecz osób fizycznych, ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu jej zakupu - o której mowa w cyt. art.111 ust.4 pod warunkiem spełnienia warunków wynikających z cyt. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących.
Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.
Zgodnie z art.14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art.14 b § 5.
Na postanowienie niniejsze przysługuje stronie zgodnie z art.236 w związku z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
W przypadku wniesienia zażalenia na postanowienie, należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych na podanie i załączniki, zgodnie z art.1 ust.1 ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz.2532 ze zm./.