Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Strony z dnia 15.05.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu z dnia 04.05.2006 r. nr III/443-65/06 w sprawie wniosku z dnia 07.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia zaskarżone postanowienie, uznając jednocześnie stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
Jak wynika z treści wniosku Podatnika z dnia 07.03.2006 r. (uzupełnionego następnie pismem z dnia 21.03.2006 r.) Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży za pośrednictwem internetu na rzecz osób fizycznych. Towary będące przedmiotem sprzedaży przesyłane są odbiorcy za pośrednictwem Poczty Polskiej. Na fakturze wystawionej na rzecz nabywcy umieszczana jest pozycja - "opłata za przesyłkę", której wysokość jest identyczna z kwotą jaką ponosi zbywca. Zdaniem Podatnika, w sytuacji opisanej w zapytaniu nie jest on zobowiązany do naliczenia podatku VAT do opłat za przesyłki.
Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał powyższe stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, wskazując jednocześnie, że Podatnik odsprzedając usługę pocztową jest obowiązany opodatkować ją z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał przy tym, że w rozpatrywanym przypadku koszty przesyłki pocztowej towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania przy dostawie tego towaru powinna obejmować również kwotę stanowiącą zwrot kosztów przesyłki.
W zażaleniu z dnia 15.05.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona wniosła o uchylenie postanowienia w całości, stwierdzając zarazem, że doliczanie podatku VAT do wartości usług świadczonych przez Pocztę Polską jest bezzasadne, obciążające odbiorcę dodatkowym kosztem, a odliczanie VAT od należności netto za przesyłkę generuje u Podatnika stratę.
Po przeanalizowaniu przedstawionych argumentów oraz biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zważył, co następuje:
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w tym - wymienione w poz. 2 tego załącznika - usługi świadczone przez pocztę państwową (symbol PKWiU 64.11).
Wnioskodawca, nie będąc podmiotem wymienionym w poz. 2 załącznika nr 4 do ustawy, odsprzedając usługę pocztową jest zatem obowiązany opodatkować ją z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku VAT. Bez znaczenia jest przy tym fakt, że faktycznego przewozu towarów na rzecz kontrahentów Podatnika dokona Poczta Polska. Należy bowiem uznać, że to z Podatnikiem jest zawierana przez kupujących umowa na dostarczenie zakupionego towaru i to na rzecz Podatnika, a nie Poczty Polskiej, kupujący będą wnosili z tego tytułu zapłatę. Również Podatnik, a nie Poczta Polska, będzie odpowiadał wobec nabywców za dostarczenie zakupionych towarów. Fakt posługiwania się przez Podatnika podwykonawcą usługi (w tym przypadku Pocztą Polską) nie jest w żadnym razie równoznaczny z tym, że Podatnik nie świadczy na rzecz nabywców usługi polegającej na wysyłce towarów.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powyższego przepisu Naczelnik Urzędu Skarbowego wywiódł, że skoro kwota należna, stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie refakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług. Sprzedawca towarów, dostarczając je nabywcy, dokonuje wyłącznie sprzedaży towarów, natomiast koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą - zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego - w skład podstawowej jego czynności, jaką jest sprzedaż towarów, a skoro tak, to koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji tegoż świadczenia czyli sprzedaży towaru.
W opinii tutejszego organu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nieprawidłowo uznał, że w rozpatrywanym przypadku zawsze koszty przesyłki pocztowej towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, dopuszczalne jest - o ile strony się tak umówią - wystawienie takiej faktury, w której w odrębnej pozycji zostaną wyodrębnione koszty przesyłki ze stawką VAT 22%.
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi należy jednakże wyraźnie podkreślić, że określenie kwoty będącej podstawą opodatkowania za usługi związane z wysyłką towarów świadczone przez Wnioskodawcę należy do stron transakcji, w związku z czym to od umowy między stronami zależy, czy stawka podatku VAT będzie doliczona do sumy wynikającej z faktury wystawionej przez Podatnika, czy też będzie zawarta w tej kwocie. W braku odmiennych zastrzeżeń, stosownie do treści powołanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, że wskazana na fakturze należność z tytułu usługi polegającej na wysyłce towarów do nabywcy zawiera w sobie podatek VAT.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, jak w sentencji.