Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie: - Interpretacja - I USB III/436/14/2006/br

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.05.2006, sygn. I USB III/436/14/2006/br, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie:

  • art. 14 a § 1 i § 4, art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 2 pkt 22,art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2006 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 6 ust. 3, § 23 - 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2006 r. (uzupełnionym pismami z dnia 19.04.2006 r. i 21.04.2006 r.) co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług - za prawidłowe.

w części dotyczącej prawa ubiegania się o zwrot podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją Przedsięwzięcia pod nazwą "Max - koń, który leczy", finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE 2003 "Organizacje pozarządowe na rzecz zrównoważenia rozwoju" Komponent: "Dotacje na rozwój instytucjonalny polskich organizacji pozarządowych" przy spełnieniu warunków określonych w § 23 - 27 ww. rozporządzenia.

W dniu 03.02.2006 r. wpłynął do tut. Organu wniosek złożony w trybie art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług i w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w części dotyczącej podatku od towarów i usług:

Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych działa jako stowarzyszenie i jest podatnikiem podatku od towarów i usług wykonując czynności zwolnione i opodatkowane podatkiem VAT.Zgodnie z § 5 załączonego do wniosku statutu celami Stowarzyszenia jest:

  • udzielanie bezinteresownej pomocy osobom cierpiącym na zaburzenia psychiczne w sprawach dotyczących warunków socjalnych, ich sytuacji materialnej i adaptacji w społeczeństwie ludzi zdrowych,
  • aktywizowanie społeczeństwa na rzecz osób niepełnosprawnych, a zwłaszcza na rzecz osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi i rozwijanie samopomocowego ruchu osób niepełnosprawnych i ich rodzin,
  • podejmowanie działań zmierzających do przystosowania osób z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin do życia w warunkach zdrowego środowiska naturalnego poprzez wdrażanie szeroko pojętej edukacji ekologicznej.

W § 6 statutu postanowiono, że realizacja ww. celów następuje m.in. poprzez organizowanie i prowadzenie środowiskowego domu samopomocy społecznej i prowadzenie dla podopiecznych różnych form działalności w zakresie świadczenia usług opieki zdrowotnej oraz przystosowania do pracy zawodowej.W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie prowadzi m.in. całodzienny ośrodek sprawujący okresową pomoc osobom chorym psychicznie po przebytej hospitalizacji.

Stowarzyszeniu jako podmiotowi uprawnionemu przyznano dotację na realizacje przedsięwzięcia pod nazwą "Max- koń, który leczy"przeprowadzenia hipoterapii dla grupy swoich podopiecznych, osób z zaburzeniami psychicznymi, w ramach ich późniejszej rehabilitacji i stworzenia w tym celu modelowego ośrodka . Okres trwania projektu wynosi 8 miesięcy, tj. styczeń - sierpień 2006 r W ramach realizacji tego projektu nie wystąpi sprzedaż, a wszystkie czynności Stowarzyszenie będzie wykonywało nieodpłatnie. Przyznane Stowarzyszeniu na ten cel środki pochodzą z budżetu Programu Phare 2003 "Organizacje pozarządowe na rzecz zrównoważenia rozwoju" i zostały przyznane na podstawie umowy o numerze PL 2003/004-379.01.01.01./ri/45/07 zawartej z Fundacją Fundusz Współpracy, Jednostka Finansująco - Kontraktująca z siedzibą w Warszawie ul. Górnośląska 4 A, która jednocześnie reprezentuje występujący w imieniu Rządu RP Komitet Integracji Europejskiej.

Umowa przewiduje dotację na pokrycie kosztów przedsięwzięcia do maksymalnej wysokości 75 % (refundacja z funduszu PHARE jak również z budżetu Państwa). Pozostałe zaś 25 % przedsięwzięcia stanowić będzie wkład własny Stowarzyszenia.Dofinansowanie z ww. środków jest związane z celami statutowymi Stowarzyszenia.

Z ww. dotacji i środków własnych pokryte zostaną koszty: osobowe (zatrudnienie lekarzy, beneficjentów, hippo - terapeutów,badań lekarskich), przewozu beneficjentów, sprzętu i wyposażenia,biurowe i eksploatacji budynku (miejscu wykonywania pracy z beneficjentami,remontu budynku i przystosowania go do hipoterapii,ubezpieczenia beneficjentów.Jak wynika z umowy i aneksu nr 1 do ww umowy w przypadku dokonywania zakupów przez beneficjentów posiadających rejestrację w podatku od towarów i usług, finansowanych z programu Phare 2003 i Budżetu Państwa podatek naliczony:

  • od kosztów ponoszonych z PHARE nie jest kosztem kwalifikowanym,
  • od kosztów pokrywanych ze środków pochodzących z budżetu państwa i ze środków własnych jest uznany za koszt kwalifikowany, gdy podatnik nie może odzyskać/rozliczyć podatku naliczonego i fakt ten potwierdzi w formie oświadczenia.

Ponadto z zawartej umowy wynika, że środki finansowe będą przekazywane bezpośrednio Stowarzyszeniu, które jednocześnie ponosi pełną odpowiedzialność za realizację przedsięwzięcia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwraca się z zapytaniem w jaki sposób może rozliczyć/odzyskać podatek naliczony od kosztów pokrywanych z ww. dotacji i środków własnych przy realizacji przedmiotowego projektu. Zdaniem Podatnika, przysługuje mu prawo do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego od wydatków finansowanych z funduszu Phare na zasadach określonych w Rozdziale 12 § 25 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w ramach dotacji PHARE środki finansowe są zgodnie z przepisami uznane za bezzwrotną pomoc zagraniczną, gdyż są to środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, reprezentowanym przez działającą w jego imieniu Fundację Fundusz Współpracy, Jednostkę Finansująco - Kontraktującą.Zdaniem Strony dotacja przyznana na ww. projekt z funduszu PHARE, budżetu państwa, środków własnych nie stanowi obrotu, z uwagi na fakt że w ramach tego przedsięwzięcia nie będzie dokonywana sprzedaż, a więc będą to zakupy nie związane ze sprzedażą. Wobec powyższego pozostały do rozliczenia podatek naliczony pokrywany z budżetu Państwa i wkładu własnego będzie zwracany w ramach dotacji.

Stanowisko tut. Organu:

Towarzystwo Przyjaciół jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.Wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT i zwolnione od tego podatku.Działając jako stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności statutowej stało się beneficjentem programu "Organizacje pozarządowe na rzecz zrównoważenia rozwoju" Komponent "Dotacje na rzecz rozwoju instytucjonalnego dla organizacji pozarządowych" i w ramach tego programu uzyskało środki na realizację Przedsięwzięcia pod nazwą "Max - koń, który leczy", pochodzące z funduszu Phare 2003 oraz z Budżetu Państwa - łącznie w wysokości 75 %. Pozostałe 25 % kosztów realizacji projektu pochodzi z wkładów własnych Stowarzyszenia.

Projekt ten jest finansowany zatem z kilku źródeł.Podatek naliczony przy nabyciu za środki pochodzące z programu Phare 2003 zgodnie z zawartą umową nie został zaliczony do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Natomiast podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług finansowany z Budżetu Państwa i własnych środków Stowarzyszenia stanowi koszt kwalifikowany zgodnie z zawartą umową o ile Podatnik nie może go rozliczyć w podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa dotacja będzie przekazana Podatnikowi bezpośrednio i ponosi on pełną odpowiedzialność za wykonanie przedsięwzięcia. Dotacja przewiduje pokrycie kosztów związanych z inwestycją polegającą na zorganizowaniu i utrzymaniu ośrodka terapeutycznego dla podopiecznych Stowarzyszenia. W ramach realizacji projektu ze środków: PHARE, Budżetu Państwa oraz własnych nie wystąpi sprzedaż; nie wystąpi żadna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Okres trwania projektu jest określony i przewidziany na 8 miesięcy. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego tut.

Organ stwierdza, co następuje:

Za środki finansowe bezzwrotnej bezzwrotnej pomocy zagranicznej określone w § 6 ust. 3 uważa się:- bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r.na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA) - § 6 ust. 3.
    W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wskazał, że w ramach przyznanej mu dotacji PHARE środki finansowe są zgodnie z przepisami uznane za bezzwrotną pomoc zagraniczną, gdyż są to środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej.

Warunki jakie muszą spełniać podatnicy, aby mogli ubiegać się o zwrot podatku naliczonego z tytułu nabyć dokonywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i ust. 4, określają przepisy § 23, 24, 25, 26,27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że dokonywane w związku z realizacją ww. Przedsięwzięcia zakupy są dokonywane zarówno ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej jak i innych środków. W takim przypadku - jeżeli otrzymane przez Podatnika środki pomocowe są środkami, o których mowa w ww. § 6 ust.3 rozporządzenia - Podatnikowi przysługuje zwrot podatku naliczonego na podstawie ww. § 26 ust. 1, który stanowi że zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych.Przepis ten ma zastosowanie jeżeli występują przesłanki określone w tym unormowaniu, przy spełnieniu warunków określonych w § 24 i 25 ust. 1 pkt 1, 2, 4 oraz § 27 ww. rozporządzenia.

Zwrot podatku nie dotyczy zatem kwoty podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów (§ 24 ust. 1 ww. rozporządzenia ).

Zwrot nie przysługuje również gdy przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 ww. rozporządzenia).Należy również zwrócić uwagę na fakt, że w składanych rozliczeniach VAT - 7 Podatnik wykazuje podatek należny z tytułu sprzedaży opodatkowanej zatem do zwrotów, określonych w powyższych przepisach w szczególności mają zastosowanie przepisy cytowanego § 24 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia . Ponadto zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełnią warunki określone w § 25 ust. 1 pkt 1, 2, 4 ww. rozporządzenia, tj.:

  • złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej ;
  • prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  • posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;

Zasady zwrotu podatku naliczonego przy spełnieniu ww. warunków określone zostały w § 27 cytowanego rozporządzenia, tj.: Zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy (§ 27 ust. 1 ). Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera co najmniej dane dotyczące:

  1. wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy zwrot podatku;
  2. kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik ( ust. 2 § 27 ).

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

  1. kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;
  2. dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( ust. 3 § 27 ).

Przepisy ust. 1 - 3 mają odpowiednie zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26, z tym że:

  1. wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;
  2. do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 wraz z określeniem wynikającym z podpisanej umowy udziału tego finansowania (ust. 4 § 27).

Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1 do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (ust. 5 § 27). Z przedstawionego stanu faktycznego oraz umowy podpisanej przez Podatnika z Fundacją Fundusz Współpracy wynika, że Stowarzyszenie jest beneficjentem środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej finansowanych przez budżet programu PHARE 2003. W związku z tym jeżeli są to środki, o których mowa w § 6 ust. 3 pkt 1 cytowanego powyżej rozporządzenia Podatnikowi przysługuje zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w ww. § 26 przy spełnieniu warunków określonych w ww. przepisach.

W odniesieniu do podatku naliczonego związanego z wydatkami finansowanymi w części z Budżetu Państwa i środków własnych należy stwierdzić, że przedmiotową kwestię regulują przepisy określone w art. 86 ust. 1 i art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.Zgodnie z powołanym przepisem art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Natomiast stosownie do powołanego przepisu art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 .Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przyznana dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy, a zatem przedmiotowe wydatki nie będą związane z czynnościami podlegającymi przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.W związku z tym - w świetle art. 86 ust. 1 ww. ustawy - nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Wobec powyższego, stanowisko przedstawione przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku w ww. zakresie uznaje się - za prawidłowe - pod warunkiem, że spełnione zostaną przesłanki określone w ww. przepisach rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty