Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku X z dnia 12.12.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka była właścicielem niezabudowanej nieruchomości rolnej składającej się z działek gruntu oznaczonych w ewidencji gruntów numerami 7 i 17 o powierzchni łącznej 39,64 ha, położonej we wsi Brudnice, gminie Żuromin, powiecie żuromińskim, województwie mazowieckim, dla której w Sądzie Rejonowym w Mławie Zamiejscowym Wydziale Ksiąg Wieczystych z siedzibą w Żurominie prowadzona jest księga wieczysta nr 0000000 (dalej: Nieruchomość ). Zgodnie z obowiązującym poprzednio planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Gminy Żuromin w/w działki przeznaczone były jako tereny upraw polowych. Zgodnie natomiast ze studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta Gminy Żuromin działka nr 7 leży na terenie rekultywacji w kierunku leśnym, natomiast działka nr 17 na terenie planowanych dolesień.W dniu 29 listopada 2005 roku Spółka sprzedała Nieruchomość spółce Y Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii: Czy w związku z powyższym można przy sprzedaży Nieruchomości korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę)?Jeżeli nie, to jakiej stawce VAT podlega powyższe?
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Biorąc pod uwagę przeznaczenie Nieruchomości określone w załączonych: wypisie z rejestru gruntów oraz zaświadczeniu, jak również kierując się treścią w/w przepisu ustawy, zdaniem Spółki istnieje podstawa do uznania, iż sprzedaż Nieruchomości jest zwolniona z VAT.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 w/w ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego wynika, iż zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również odpłatną dostawę gruntów.
Jednakże w art. 43 w/w ustawy zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zwolnienie przysługuje zatem wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane czy też pod zabudowę.
Na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji terenu niezabudowanego oraz przeznaczonego pod zabudowę, jak również nie są wskazane kryteria jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 7117 z późniejszymi zmianami) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 w/w ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Z powyższego wynika, że o tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Wobec faktu, iż ustawodawca zwalniając dostawę tylko określonego rodzaju gruntów nie sprecyzował, jakie kryteria należy przyjąć dla ustalenia rodzaju gruntu, zasadnym jest posłużenie się danymi zawartymi w ewidencji gruntów oraz planem zagospodarowania przestrzennego dla ustalenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę. Poprzez wyrażenie grunt przeznaczony pod zabudowę rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. Kwalifikacja gruntów nie leży w kompetencji organów podatkowych, lecz właściciela gruntów. Należy zatem uznać, że istotne znaczenie co do określenia przeznaczenia gruntu mają ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane przy czym w przypadku niezabudowanych - jedynie te których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych będących gruntami rolnymi, leśnymi i pod stawami, ewentualnie inne, których nie można zakwalifikować jako budowlane lub przeznaczone pod zabudowę zwolnione są od podatku od towarów i usług.
Polityka przestrzenna gminy określana jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, którego uchwalanie jest niezbędnym etapem do uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z przepisu art. 9 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu planów zagospodarowania przestrzennego. Strona wskazała, że ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Gminy Żuromin działka Nr 7 leży na terenie rekultywacji w kierunku leśnym, natomiast działka Nr 17 na terenie planowanych dolesień.Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust.1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, a o przeznaczeniu gruntu decyduje właściciel - Gmina, która uzewnętrzniła zamiar przeznaczenia gruntów w kierunku leśnym bądź na dolesienianie w w/w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wobec powyższego Spółka mogła przy sprzedaży Nieruchomości skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę).