Dnia .... grudnia 2005r. podatnik złożył w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stoso... - Interpretacja - ZPA/443-108/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2006, sygn. ZPA/443-108/2005, Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dnia .... grudnia 2005r. podatnik złożył w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka nabyła w formie darowizny w 1998r. Ośrodek Wypoczynkowy, a w jego skład wchodziły: budynek hotelowy, budynek stołówki oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów. Przy nabyciu przedmiotowego ośrodka nie przysługiwało nabywcy prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, a od zakończenia budowy minęło 5 lat. W latach 2003 i 2004 przeprowadzono modernizację przedmiotowych budynków. Jedynie wydatki poniesione na modernizację budynku hotelowego przewyższyły 30 % wartości budynku i przysługiwało od nich prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Spółka użytkowała budynki powyżej 5 lat, w celu wykonywania czynności opodatkowanych. W okresie od 1998r. do 2003r. przedmiotowy ośrodek służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT stawką 22% (dzierżawa), później opodatkowanej stawką 7% (działalność turystyczna). Ponadto, budynek stołówki związany jest z gruntem (w użytkowaniu wieczystym), a budynek hotelowy tylko w 90% związany jest z gruntem (w użytkowaniu wieczystym) - w 10% związany z gruntem będącym własnością Spółki.

Zdaniem podatnika, w przypadku dostawy budynku hotelowego wraz z gruntem należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Natomiast nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT dostawa budynku stołówki wraz z gruntem oraz sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska podatnika zawartego w przedmiotowym wniosku i stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - (art. 7 ust. 1).

W art. 2 pkt 6 zdefiniowano pojęcie towarów - to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z regulacji art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat - (por. art. 43 ust. 2 pkt 1).

W myśl art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1), jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:1)miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;2)użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższy przepis nie znajdzie zastosowania, gdy podatnik poniesie nakłady na ulepszenie obiektu wynoszące 30% i więcej jego wartości początkowej (niezależnie od tego kiedy zostały one poniesione i dające prawo do odliczenia podatku) oraz obiekt ten użytkował w okresie dłuższym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Wówczas dostawa takiego obiektu będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zwolniona także będzie sprzedaż obiektu użytkowanego przez podatnika krócej niż 5 lat, jeżeli wydatki na ulepszenie nie dawały mu prawa do odliczenia podatku lub dawały mu takie uprawnienie, lecz nie osiągnęły wielkości 30% wartości początkowej obiektu. Z powyższego wynika, iż wszystkie trzy warunki wymienione w art. 43 ust. 6 muszą zostać spełnione łącznie, aby stanowić podstawę do ograniczenia zwolnienia. Zatem niewystąpienie jednego z nich oznacza konieczność zastosowania zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.

Odpłatna dostawa gruntu w rozumieniu ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy), z tym że, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z kolei przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT mówi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, gdy przedmiotem dostawy są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli, powyższe zwolnienie określone w ust. 9 powołanego artykułu, nie ma zastosowania, bowiem przedmiotem dostawy jest teren zabudowany - a z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wartość gruntu stanowi element podstawy opodatkowania dostawy tych nieruchomości, opodatkowanej według stawki podatkowej dla nich właściwej (22% lub 7%) lub składnik podstawy opodatkowania dostawy zwolnionej od podatku , w sytuacji dostawy budynków (budowli) używanych - w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 pkt 1 ustawy.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 12) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Jednocześnie w § 8 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. Z powyższych regulacji wynika, że zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli jest zwolnione od podatku, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze - podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz przedstawiony stan faktyczny, zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku dostawy przedmiotowych budynków wraz z gruntem i prawem użytkowania wieczystego, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 pkt 1), ust. 6 ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia. Spółce przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ( nabycie w formie darowizny) a także okres ich użytkowania wynosił powyżej 5 lat. Dodatkowo, w przypadku obu budynków nie zostały spełnione łącznie trzy warunki określone w art. 43 ust. 6 cyt. ustawy, które pozwoliłyby ograniczyć prawo do zwolnienia z podatku VAT. Mianowicie, w przypadku budynku hotelowego - podatnik użytkował obiekt w okresie dłuższym niż 5 lat, w przypadku budynku stołówki - nakłady stanowiły mniej niż 30% wartości początkowej, a podatnik użytkował obiekt dłużej niż 5 lat.

W odniesieniu do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, ustawodawca uzależnił zastosowanie zwolnienia z podatku od zwolnienia od podatku budynków, budowli albo ich części. Ponieważ przedmiot dostawy spełnia przesłanki określone dla zakwalifikowania towaru jako towar używany podlegający zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie podlegało zwolnieniu od tego podatku - (por. § 8 ust. 1 pkt 12).

W sytuacji zbycia gruntu (stanowiącego własność Spółki), na którym znajduje się część budynku hotelowego trwale z nim związanego - należy zastosować postanowienia art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, tj. z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że co do zasady dostawa przedmiotowego gruntu objęta jest zwolnieniem od podatku, gdyż o zwolnieniu tym decyduje charakter dostawy budynku. Wartość gruntu w takim przypadku podwyższy jedynie podstawę opodatkowania budynku, przy wykazaniu dostawy zwolnionej od podatku.

Również, na podstawie przywołanych przepisów, zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów przeznaczonych na cele rolnicze - podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (por. § 8 ust. 1 pkt 4).

Powyższe transakcje należy udokumentować zarówno aktem notarialnym jak i fakturą, z uwagi na to, iż przedmiotowe budynki były wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższych rozważań, dostawa budynków oraz związanych z nimi gruntów (działek, na których są posadowione obiekty) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.

Wysokość opodatkowania dostawy pozostałych, należących do Spółki niezabudowanych nieruchomości gruntowych lub prawa ich wieczystego użytkowania, zależy od statusu tych nieruchomości. Jeżeli są to nieruchomości gruntowe niezabudowane, nieprzeznaczone pod zabudowę (np. grunty rolne, leśne), to ich dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 4 i pkt 12 cytowanego rozporządzenia). Opodatkowaniu stawką podstawową 22 % podlega dostawa, której przedmiotem będą tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. O charakterze i przeznaczeniu gruntów powinien decydować w każdym przypadku plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru.

Mając na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny orzeczono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe - Miasto informuje, że powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto