POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-30/2006/PS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. 1472/RPP1/443-30/2006/PS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Strony z dnia 11 października 2005 r. (data wpływu 13 października 2005 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej sposobu fakturowania sprzedaży komisowej, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi sprzedaż m. in. sprzętu komputerowego na terytorium Czech poprzez komisową strukturę sprzedaży, gdzie Strona działa jako komitent a komisantem jest czeska spółka. Zgodnie z postanowieniami umowy komisu , wzajemne rozliczenie sprzedaży dokonywane jest poprzez obniżenie sumy uzyskanej przez spółkę czeską ze sprzedaży o kwotę prowizji, w rezultacie czego Strona uzyskuje sumę już pomniejszoną o kwotę należnej prowizji. Spółka wystawia na rzecz spółki czeskiej fakturę na sumę ostatecznej ceny sprzedaży pomniejszonej o kwotę prowizji. Strona zwraca się o rozstrzygnięcie czy powyższe działanie jest prawidłowe w świetle ustawy o VAT.

Ustosunkowując się do stanowiska Spółki Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawa informuje jak niżej.

Zgodnie z art. 765 k. c. przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz we własnym imieniu.

Można wyróżnić dwie formy komisu, a mianowicie :

a)komis sprzedaży oraz

b)komis zakupu.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) określają w ramach umów komisu jako podlegające opodatkowaniu następujące czynności:

  • wydanie towarów pomiędzy komitentem a komisantem w komisie sprzedaży,
  • wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,
  • wydanie towarów przez komisanta komitentowi w komisie kupna.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 3 podstawą opodatkowania po stronie komitenta jest kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów dla komisanta . Tym samym jest to kwota, do której otrzymania (po potrąceniu prowizji komisanta) komitent jest faktycznie uprawniony.

Przedmiotowa transakcja winna być w świetle obowiązujących przepisów udokumentowana fakturą VAT. Wystawiona przez komitenta faktura nie nosi żadnych szczególnych oznaczeń. Powinna one zawierać obligatoryjne elementy wskazane w § 9 pkt 1-12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), analogiczne jak faktura dokumentująca sprzedaż.

Stanowisko Naczelnika tutejszego Urzędu w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostało zawarte w odrębnym postanowieniu.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie