Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 12.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N
I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut otrzymuje dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności statutowej jednostki. Dotacje takie, przyznawane decyzją Ministra Nauki i Informatyzacji na dany rok, przeznaczane są na sfinansowanie kosztów realizacji specjalnych projektów badawczych. Powyższe dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych przez Instytut usług i w związku z tym nie podlegają ustawie o VAT. Zdaniem Podatnika, począwszy od 1 stycznia 2006r. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z ww. dotacji, gdyż związany on będzie z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli Instytut skorzysta z prawa do przedłużenia zwolnienia do końca 2007r. w zakresie umów naukowo - badawczych, wtedy podatek VAT powinien być rozliczany strukturą sprzedaży określoną w art. 90 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 90 ust. 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z treści wniosku wynika, że otrzymane dotacje Instytut przeznacza na sfinansowanie kosztów związanych z realizacją usług naukowo - badawczych. Od dnia 1 stycznia 2006r., tj. od dnia obowiązywania § 41f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 97, poz. 970 ze zm.), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005, Nr 266, poz. 2239), zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2007r., usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. Zwolnienie to ma zastosowanie w odniesieniu do usług naukowo - badawczych świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r. (§ 41f ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.). Zatem w przypadku niespełnienia warunków określonych w rozporządzeniu usługi naukowo - badawcze podlegają opodatkowaniu stawka 22%.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003r., a którego obowiązywanie przedłużono do 31 grudnia 2006r., zgodnie z art. 5 ustawy z 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003, Nr 202, poz. 1957 ze zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. pkt 14 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Biorąc pod uwagę zacytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż dotacje otrzymywane przez Instytut są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie można uważać za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tych dotacji. Jednak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 in fine, nie wyklucza to możliwości skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją usług naukowo - badawczych, które od 1 stycznia 2006r. są opodatkowane 22% stawka podatku VAT. W związku z powyższym Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych.
Z kolei w sytuacji, gdy Instytut skorzysta z prawa do przedłużenia zwolnienia do końca 2007r. w przypadku świadczenia usług naukowo - badawczych (spełniając warunki określone w § 41f ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. z 2004r., Nr 97, poz. 970 ze zm./) i w konsekwencji tego będzie wykonywał zarówno czynności, w związku z którymi będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie mu przysługiwać, wówczas, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. W przypadku, gdy podatnik nie jest wstanie wyodrębnić całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, wówczas może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).
Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast
właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.