Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz... - Interpretacja - 1449/2BV/443/2006/101/KA

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.03.2006, sygn. 1449/2BV/443/2006/101/KA, Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku podano, iż Przedszkole jest podatnikiem VAT czynnym od października 2000 r. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu:
- opłat za żywienie, które są zwolnione z podatku VAT;
- opłat od nabywców zewnętrznych za najem zali, czynsz za wynajem powierzchni na reklamy.
Obroty z tego tytułu nie przekraczają rocznie kwoty będącej równowartością 10 tysięcy euro.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ jest podatnikiem VAT czynnym od ponad trzech lat a osiągane obroty nie przekraczają kwoty 10 tysięcy euro w skali roku.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o potwierdzenie słuszności tego stanowiska oraz wskazanie jakich formalności trzeba dopełnić, aby uzyskać zwolnienie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Na podstawie art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1, odpowiadającą równowartości 10.000 euro, Minister Finansów określił w kwocie 39.200 zł rozporządzeniem z dnia 15.11.2005r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 229, poz. 1949). Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 01.01.2006r. W 2005r. roku obowiązywało analogiczne rozporządzenie, w którym określono tą wartość w kwocie 43.800 zł. (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22.11.2004r. Dz. U. Nr 253, poz. 2528).

W przedmiotowym wniosku podano, iż wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 10.000 euro w skali roku. Pismem z dnia 26.01.2006r. znak 1449/2BV/443/2006/40/KA wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez podanie dokładnych kwot obrotów w złotych polskich osiągniętych w 2004r. i 2005r. Wnioskodawca nie odpowiedział na wezwanie. Przyjęto jednak, że kwoty osiągniętych obrotów przeliczono prawidłowo i nie przekroczyły one w 2004r. kwoty 43.800 zł, zaś w 2005r. kwoty 39.200 zł.

Stosownie do przepisu art. 113 ust. 11 podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z informacją podaną we wniosku od momentu rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego (tj. od października 2000r.) upłynęły ponad trzy lata. Oznacza to, że spełniony jest warunek wymieniony w art. 113 ust. 11 tj. od utraty prawa do zwolnienia od podatku bądź rezygnacji z tego prawa upłynęły 3 lata, licząc od końca miesiąca, w którym to nastąpiło.

Według ust. 13 zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaletowych (PKWiU 24.52.11), kosmetyków upiększających do ust i oczu (PKWiU 24.52.12), kosmetyków do manicure i pedicure (PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych i higienicznych - z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), pozostałych kosmetyków upiększających do twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodorantów osobistych i preparatów przeciwpotowych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-90.10), środków higienicznych kosmetycznych, gdzie indziej niewymienionych (PKWiU 24.52.19-90.3), preparatów toaletowych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60), kosmetyków i wyrobów perfumeryjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry - z wyłączeniem kart do gry dla dzieci (PKWiU ex 36.50.41-00), cygar, również z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów z tytoniu lub namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tytoniu do palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki (PKWiU ex 16.00.12-90.20),
c) nowych środków transportu,
d) terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
3) niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, aby w tej sytuacji miało miejsce wyłączenie ze stosowania zwolnienia, ponieważ Wnioskodawca
- nie dokonuje dostaw towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1,
- nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2,
- posiada siedzibę na terytorium kraju.
Cytowany przepis art. 113 ust. 13 nie znajduje zatem zastosowania w analizowanej sytuacji.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Ponadto tut. Urząd informuje, iż o wyborze zwolnienia należy powiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R i zaznaczenie odpowiedniego pola w formularzu (w części C.1, poz. 28, pkt 3 - podatnik będzie korzystał /korzysta/ ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy) oraz podanie daty, od której podatnik będzie korzystał ze zwolnienia (w poz. 29).

Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście