POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/408/274/05/HZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. 1473/WV/443/408/274/05/HZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U z 2005r. Nr 8 póz. 60 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.11.2005 (data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 42. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 póz. 535 z późń. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


1. Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:X jest producentem elastycznych powłok z nadrukami wykonanymi w technologii flexograficznej. Produkty Spółki znajdują zastosowanie, między innymi, do pakowania żywności (np.: krojonego pieczywa, produktów mrożonych), do pakowania produktów higienicznych (np.: pieluchy, ręczniki papierowe). Oferta X jest skierowana zarówno do odbiorców przemysłowych jak i do odbiorców detalicznych.Przed przystąpieniem do realizacji każdego zlecenia, czyli przed wyprodukowaniem danej partii opakowań z odpowiednim nadrukiem graficznym oraz o właściwych parametrach technicznych i stosownych wymiarach, dokonywane jest prawidłowe ustawienie linii produkcyjnej, czyli przygotowanie maszyn do produkcji. Akceptacja próbnych opakowań oraz możliwość uruchomienia produkcji zamówionej partii jest efektem prawidłowego procesu ustawienia linii produkcyjnej. Nieodłącznym elementem przygotowania maszyn do produkcji jest wytworzenie technicznych próbek zamówionych opakowań.

Każdorazowe ustawienie linii produkcyjnej polega m.in. na oczyszczeniu stanowisk po poprzednim procesie produkcyjnym, przygotowaniu niezadrukowanej powłoki o odpowiednich parametrach technicznych, ustawieniu kolorów nadruku oraz ich proporcji, rejestracji i akceptacji ustawień linii poszczególnych maszyn, akceptacji wzoru, który ma zostać nadrukowany na opakowaniach, ustawieniu i akceptacji wymiarów opakowań oraz zatwierdzeniu przez nadzór kontroli jakości próbnego produktu w formie, w której ma być dostarczony odbiorcy.

Produkty Spółki zamawiane przez i wytwarzane dla odbiorców z krajów unijnych,dostarczane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podlegają, co do zasady, opodatkowaniu V AT przy zastosowaniu stawki zerowej.Wysokość kosztów związanych z każdorazowym przygotowaniem linii produkcyjnej (będących de facto kosztami wytworzenia "pierwszego" opakowania) jest ustalana z i akceptowana przez odbiorcę produktów X. Z uwagi na brak elastyczności księgowych systemów informatycznych wykorzystywanych przez odbiorcę, Spółka obciąża odbiorcę towarów kosztami ustawienia linii produkcyjnej na podstawie oddzielnej faktury.Opis faktur dotyczących kosztów ustawienia linii produkcyjnej jest bardzo dokładny (zawiera numery zamówienia, numery identyfikujące konkretny rodzaj opakowania, dane odbiorcy, itd.) i nie występuje problem z późniejszym przypisaniem danych kosztów ustawienia linii produkcyjnej do właściwej partii opakowań wyprodukowanych po dokonaniu konkretnego ustawienia, sprzedanych następnie w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.


Pytania podatnika dotyczą następujących kwestii:1) czy w sytuacji jednoznacznego związku kosztów właściwego ustawienia liniiprodukcyjnej z wyprodukowaniem opakowań sprzedawanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i jednoczesnym brakiem przeszkód z późniejszym przypisaniem danych kosztów ustawienia linii produkcyjnej do właściwej partii opakowań, poprawne jest stosowanie zerowej stawki VAT do kosztów ustawienia linii produkcyjnej, którymi to kosztami X obciąża kontrahenta na podstawie odrębnej faktury?2) czy w sytuacji jednoznacznego związku kosztów związanych z prawidłowymustawieniem linii produkcyjnej (będących de facto kosztami wytworzenia "pierwszego" opakowania) z wyprodukowaniem całej serii opakowań sprzedawanych następnie w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i jednoczesnym brakiem przeszkód formalnych w późniejszym przypisaniu kosztów wytworzenia "pierwszego" opakowania do właściwej partii opakowań, poprawne jest stosowanie zerowej stawki V AT do kosztów wytworzenia "pierwszego" opakowania, którymi to kosztami Suominen Polska obciąża kontrahenta na podstawie odrębnej faktury?3) Spółka dąży do osiągnięcia sytuacji, w której wystawiana jest jedynie jednafaktura, na której wyodrębnione są wartości jednostkowe wyprodukowanych opakowań oraz wartości odnoszące się do kosztów ustawienia linii produkcyjnej dla danych opakowań. Czy wystawianie jednej faktury zawierającej wyodrębnione wartości odnoszące się do kosztów ustawienia linii produkcyjnej pozwoli na stosowanie stawki właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, czyli O%?4) Spółka dąży do osiągnięcia stanu, w którym wystawiana jest jedynie jedna faktura,na której wyodrębnione są wartości jednostkowe wyprodukowanych opakowań oraz tzw. wartość wyprodukowania "pierwszego opakowania", na którą to wartość składają się koszty ustawienia linii produkcyjnej. Czy wystawianie jednej faktury zawierającej wyodrębnioną tzw. wartość wyprodukowania "pierwszego opakowania" pozwoli na stosowanie stawki właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, czyli 0%?


Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zdaniem Spółki koszty związane z prawidłowym ustawieniem linii produkcyjnej są nierozerwalnie związane z późniejszym wytworzeniem produktu końcowego, jakim są opakowania sprzedawane odbiorcom unijnym w ramach wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów.Koszty właściwego przygotowania linii produkcyjnej są de facto kosztami wytworzenia"pierwszego" opakowania z danej serii.Przygotowanie linii produkcyjnej do realizacji danego zamówienia nie występujew sytuacji braku zamówienia. Innymi słowy, ustawienie linii produkcyjnej jest procesem,którego realizacja następuje w ścisłym związku z wytworzeniem zamówionej partiidanego towaru i jednocześnie nie występuje niezależnie od produkcji danej partiiopakowań.Spółka stoi na stanowisku, iż przy spełnieniu warunków określonych wart. 42 ustawy0 podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa opakowań wytworzonychna prawidłowo ustawionej linii produkcyjnej podlega opodatkowaniu VAT według stawki0%.Wartość opakowań (jednostkowa, jak i sumaryczna), po której są one sprzedawane1 dostarczane w ramach wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wysokość kosztówzwiązanych z ustawieniem linii produkcyjnej stanowi całkowitą wartość danej partiiopakowań.Zdaniem Wnioskującej fakt odrębnego fakturowania bądź wyszczególniania w odrębnej pozycji na fakturze sprzedaży towarów, kosztów ustawienia linii produkcyjnej/kosztów związanych z wytworzeniem "pierwszego" opakowania, nie powinien mieć wpływu na stawkę VAT.Spółka uważa, iż w sytuacjach wątpliwych przedstawionych powyżej w pytaniach od l do 4, poprawne jest zastosowanie do kosztów ustawienia linii produkcyjnej kosztów wytworzenia "pierwszego" opakowania stawki odpowiedniej dla wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów, czyli stawki 0%

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie prawnym:

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 5 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przepis art. 42 ust. l stanowi, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numeridentyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych , nadany przez państwoczłonkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dlapodatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowaw art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy,0którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będąceprzedmiotem wewnatrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju1dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytoriumkraju.

Ust. 2 tego przepisu stanowi, iż warunki, o których mowa w ust. l pkt l, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:1.nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4;2.dokonującego dostawy - w przypadku, o którym mowa w art. 16Produkty Spółki zamawiane przez i wytwarzane dla odbiorców z krajów unijnych, dostarczone w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podlegają, co do zasady opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki 0%.Natomiast Spółka ma wątpliwości, co do zasady opodatkowania kosztów związanych z każdorazowym ustawianiem linii produkcyjnej na które to czynności składa się m.in. czyszczenie stanowisk po poprzednim cyklu produkcyjnym, przygotowaniu niezadrukowanej powłoki o odpowiednich parametrach technicznych, ustawieniu kolorów nadruku oraz ich proporcji, rejestracji i akceptacji ustawień linii poszczególnych maszyn, akceptacji wzoru, który ma zostać nadrukowany na opakowaniach, ustawieniu i akceptacji wymiarów opakowań oraz zatwierdzeniu przez nadzór kontroli jakości próbnego produktu w formie, w której ma być dostarczony odbiorcy.- w przypadku, gdy wysokość tych kosztów wykazuje w odrębnej fakturze VAT. Zgodnie z art. 8 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Towary jak i usługi (z wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.Stosownie do § 2 pkt. l rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U, Nr 89, póz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2004r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, póz. 264 ze zm.)Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, póz. 87 ze zm.) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów.

W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź), który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną. Z powyższego wynika, że organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Jeżeli świadczenie będące przedmiotem zapytania, według opinii w/w Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, zostanie zaklasyfikowane do odpowiedniego grupowania PKWiU, na podstawie którego można będzie stwierdzić, że stanowi ono usługę wymienioną w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, to w takim przypadku, zgodnie z przepisem zawartym w art. 27 ust. 4 pkt l ustawy o podatku od towarów i usług, gdy usługi te świadczone są na rzecz m.in. podatników podatku od wartości dodanej posiadających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę to miejscem świadczenie w/w usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W takim przypadku wnioskodawca w fakturze VAT zaznacza jedynie, iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski. Jeżeli jednak, na podstawie opinii klasyfikującej dane świadczenie do odpowiedniego grupowania PKWiU, nie będzie można stwierdzić, że stanowi ono usługę wymienioną w art. 27 ust. 4 ustawy, zastosowanie znajdzie zasada generalna opodatkowania usług, o której mowa w art. 27 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu