POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-8/06/1

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.05.2006, sygn. PP/443-8/06/1, Urząd Skarbowy w Lubaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzedu Skarbowego w Lubaniu stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 17.02.2006 r., który wpłynął w dniu 17.02.2006 r., uzupełnionym w dniach 24.02.2006 r. i 09.05.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług remontowo-budowlanych świadczonych pomiędzy zakładem budżetowym a jednostką organizacyjną tej samej gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu wpłynął wniosek Zakładu z dnia 17.02.2006 r., uzupełniony w dniach 24.02.2006 r. i 09.05.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług remontowo-budowlanych świadczonych pomiędzy zakładem budżetowym a jednostką organizacyjną tej samej gminy.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że jednostka, będąca zakładem budżetowym gminy, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonała usługę remontowo-budowlaną na podstawie zawartej umowy zlecenia na rzecz szkoły - jednostki organizacyjnej tej samej gminy. W ramach remontu budynku szkoły zostały wykonane następujące prace: wymiana poszycia dachowego, wymiana instalacji odgromowej, mycie licówki budynku. Materiały i urządzenia niezbędne do zrealizowania przedmiotu zlecenia dostarczył wykonawca usługi, czyli wnioskodawca i odliczył podatek VAT. Z uzupełnienia wniosku z dnia 24.02.2006 r. wynika, że wynagrodzenie za ww. prace remontowo-budowlane zostało ustalone w kwocie brutto, tj. łącznie z podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy wystawiona faktura za wykonany remont powinna być opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 22%, czy zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zdaniem podatnika powyższą usługę świadczoną na rzecz szkoły należy opodatkować 22% stawką podatku VAT.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Oceniając przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko strony, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina, w celu wykonywania zadań, może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostkami organizacyjnymi, o jakich tutaj mowa, są m. in. zakłady budżetowe. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie zakładu budżetowego obsługującego gminę. Zatem w ramach swojej działalności zakład realizuje zadania nałożone przepisami prawa, do realizacji których został powołany oraz może świadczyć dodatkowo na rzecz gminy usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Zaznaczyć należy, iż ustalenie, czy dana czynność stanowi realizację zadania nałożonego przepisami prawa, czy jest wykonywana na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, powinno następować z uwzględnieniem przepisów prawa, w szczególności statutu będącego podstawą utworzenia zakładu i określającego zakres jego działania.

Utworzone przez gminę wyodrębnione jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej. Organ stanowiący gminy, a więc rada, tworzy jednostki organizacyjne - np. szkoły, biblioteki - w trybie art. 9 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) cytowanej ustawy o samorządzie gminnym.

Na mocy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz. 970 ze zm.), usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych), a także usług komunikacji miejskiej.

W przypadku zatem wykonywania pomiędzy wskazanymi podmiotami usług innych od podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, które enumeratywnie ustawodawca wymienił w cytowanym powyższym przepisie § 8 ust. 1 pkt 14, ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto należy podkreślić, iż w stosunku do tych czynności nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych przy świadczeniu przedmiotowych usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług remontowo-budowlanych świadczonych pomiędzy zakładem budżetowym a jednostką organizacyjną tej samej gminy - jest nieprawidłowe, gdyż w tym przypadku ma zastosowanie cyt. wyżej § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu 59-800 Lubań, ul. Stara 1, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Lubaniu