Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 i § 2, art. 216 § 1, art. 218 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. ... - Interpretacja - US-III-443/5/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2006, sygn. US-III-443/5/2006, Urząd Skarbowy w Strzyżowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 i § 2, art. 216 § 1, art. 218 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 2 pkt 12, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1, pkt 2 lit. a), ust. 2, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie, w odpowiedzi na wniosek Podatnika data wpływu 13.01.2006r. stwierdza, że przedstawione przez Zakład Kominiarski F G stanowisko w zakresie interpretacji przepisów prawa:

  • jest nieprawidłowe, odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%, usług kominiarskich sklasyfikowanych pod. symbolem PKWiU 74.30.15-00.00, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111, 112 i ex 113),
  • prawidłowe, co do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% w przypadku świadczenia usług kominiarskich sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.70.15-00.00, PKWiU 45.33.12-00.00, PKWiU 45.34.32-00.00, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111, 112 i ex 113).

Pismem data wpływu 13.01.2006 r. Zakład Kominiarski F G wystąpił o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed Sądem Administracyjnym.Zgodnie z art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik swym wniosku przedstawia następujący stan faktyczny;Wykonuje usługi kominiarskie na obiektach budownictwa mieszkaniowego wymienionych w klasyfikacji PKOB, 111, 112, 113, dla Spółdzielni Mieszkaniowych, które na podstawie przedstawionego opisu Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 21.12.2005r. sklasyfikował, w grupowaniu:

  • kontrola, czyszczenie, naprawy, remonty, uszczelnianie, odgruzowywanie itp. instalacji kominowych i palenisk grzewczych wraz z wystawieniem protokołu: PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów";
  • kontrola i przeglądy instalacji kominowych i wentylacyjnych oraz palenisk grzewczych wraz z wystawieniem protokołu (bez czyszczenia, napraw, remontów itp.): PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych, pozostałe";
  • konserwacja, czyszczenie, udrażnianie i naprawy przewodów wentylacyjnych wraz z wystawieniem protokołu: PKWiU 45.33.12-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych";,
  • wymiana kratek wentylacyjnych i drzwiczek kominowych: PKWiU 45.34.32-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane",.

Podatnik wystąpił do tut. Organu z zapytaniem dotyczącym zasadności zastosowania art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), do usług kominiarskich sklasyfikowanych w ww. grupowaniach PKWiU.

Zdaniem Podatnika wykonywanie ww. usług na obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111,112,113,) należy opodatkować stawką 7% VAT, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza:Stosownie do art. 41 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a) cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Obiektami budownictwa mieszkaniowego są, na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy, budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują natomiast pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7.07.1994 r. prawo budowlane (t j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) przez słowo:"budowa" - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego, w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;"roboty budowlane" - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;"remont" - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.Natomiast "konserwacja" zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836), oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy oraz stan faktyczny opisany we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Podatnika usługi kominiarskie sklasyfikowane w grupie:

  • PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów" - obejmujące kontrolę, czyszczenie, naprawy, remonty, uszczelnianie, odgruzowywanie itp. instalacji kominowych i palenisk grzewczych wraz z wystawieniem protokołu,
  • PKWiU 45.33.12-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych"- obejmujące konserwację, czyszczenie, udrażnianie i naprawy przewodów wentylacyjnych wraz z wystawieniem protokołu,
  • PKWiU 45.34.32-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", obejmujące wymianę kratek wentylacyjnych i drzwiczek kominowych, naprawę głowic nasad, ław kominowych, zakładanie wkładów kominowych,wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 111, PKOB 112, PKOB ex 113, korzystają z opodatkowania preferencyjną 7 % stawką VAT, na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi o symbolu PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych, pozostałe" tj. kontrola i przeglądy instalacji kominowych i wentylacyjnych oraz palenisk grzewczych wraz z wystawieniem protokołu (bez czyszczenia, napraw, remontów itp.), podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22 % na podstawie art.41 ust.1 ww. ustawy o VAT.W przypadku wykonywania ww. usług kominiarskich, w innych obiektach niż obiekty budownictwa mieszkaniowego, odpłatne świadczenie tych czynności będzie opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie wyżej wymienionych przepisów, według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, oraz stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie.Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej). Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Strzyżowie