Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - PP/443/36/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. PP/443/36/06, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.04.2006 r., data wpływu do tut. Urzędu 13.04.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 24.05.2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem usług na podstawie umowy cywilnoprawnej jest prawidłowe.

W dniu 13.04.2006 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej.

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Gmina jako zarejestrowany podatnik w podatku od towarów i usług będzie pobierała od zakładu komunalnego czynsz za dzierżawę sieci kanalizacyjnej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gminny zakład komunalny jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednostką organizacyjną utworzoną przez Gminę dla realizacji jej zadań (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) i zakładem budżetowym w rozumieniu art. 24 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2005 r. Nr 249, poz. 2104). Ponieważ nie posiada osobowości prawnej, to w obrocie występuje w ramach podmiotowości prawnej Gminy (art.2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym zadano pytanie, czy z tytułu powyższej umowy dzierżawy sieci kanalizacyjnej, będzie Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami służącymi tym czynnościom.

Wyrażono stanowisko, że na gruncie prawa podatkowego zawieranie takich umów jest dopuszczalne. Zarówno Gmina jak i jej jednostki i zakłady budżetowe są niezależnymi od siebie podatnikami podatku od towarów i usług. W rozporządzeniu Ministra Finansów z 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 9702 ze zm.) przewidziano zwolnienie z podatku VAT usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami i zakładami budżetowymi (z wyjątkami). Skoro takie zwolnienia zostały przewidziane to oznacza, że uznaje się dopuszczalność zawierania umów pomiędzy takimi jednostkami, nawet wówczas jeśli odbywa się to w ramach tego samego podmiotu prawa (Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego). W przeciwnym wypadku zwolnienie byłoby bezprzedmiotowe, bowiem miałby zastosowanie art. 6 pkt 2 cyt. ustawy o VAT. W uzupełnieniu własnego stanowiska stwierdzono, że czynności odpłatne wynikające z umowy cywilnoprawnej pomiędzy Gminą, a jej zakładem komunalnym będą opodatkowane. W związku z tym będzie Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach służących tym czynnościom.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem usług na podstawie umowy cywilnoprawnej jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług. Podatnikami podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy). Zakłady budżetowe, utworzone przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego celem prowadzenia gospodarki komunalnej, uznać należy za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, którym ustawa o podatku od towarów i usług przyznaje status podatnika tego podatku.

Zgodnie z obowiązującym od 1.05.2004 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle wyjaśnia, iż odpłatne realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz zakładu komunalnego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla poszczególnych usług, niezależnie od okoliczności, iż wykonywane czynności stanowią realizację zadań publicznych jednostki samorządu terytorialnego.

Czynności te nie mogą korzystać również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie, z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżania kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Urząd Skarbowy w Jaśle