Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm... - Interpretacja - US IV/III/443-3/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2006, sygn. US IV/III/443-3/06, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.12.2005 r. (data wpływu do US 04.01.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:
1) opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług na ruchomym majątku rzeczowym na terytorium Niemiec, Rosji, Anglii, Francji i Stanów Zjednoczonych na zlecenie kontrahenta niemieckiego - nie podziela poglądu Wnioskodawcy,
2) prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w Polsce, które są związane ze świadczeniem w/w usług - podziela pogląd Wnioskodawcy,
3) dokumentowania świadczonych usług fakturami VAT - podziela pogląd Wnioskodawcy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie instalowania, naprawy i konserwacji maszyn specjalnego przeznaczenia. W kwietniu 2005 r. Wnioskodawca podpisał kontrakt z firmą niemiecką na wykonanie usług montażu maszyn specjalistycznych w nowo powstających fabrykach zajmujących się produkcją opon. Zlecone usługi Wnioskodawca wykonywał na terenie Rosji i Niemiec, a w 2006 r. będzie wykonywać tego rodzaju usługi na terenie Francji, Anglii i Stanów Zjednoczonych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że po wykonaniu usług montażu nie następujewywóz towarów z terytorium państwa, na którym zostały wykonane.

Wykonywane usługi montażu maszyn na terenie Rosji i Niemiec, zdaniem Wnioskodawcy, winny być zakwalifikowane do usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym. Miejsce świadczenia tych usług Wnioskodawca określił w oparciu o przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT, z którego wynika, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, w więc Rosja i Niemcy.

Art. 28 ustawy o VAT daje możliwość opodatkowania usług wykonywanych na ruchomym majątku rzeczowym w państwie, w którym usługobiorca jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, pod warunkiem, że poda on swój numer VAT-UE nadany mu przez to państwo. Ze względu na to, że nabywcą usług jest podatnik niemiecki, który podał swój numer VAT-UE Wnioskodawca nie zarejestrował się w żadnym z tych państw (Rosja, Niemcy) i nie zamierza rejestrować się w innych państwach (Anglia, Francja, Stany Zjednoczone) na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Wnioskodawcy rozliczenia podatku z tytułu wykonanej usługi dokona podmiot niemiecki.

Mimo że usługi wykonywane poza terytorium kraju nie podlegają polskiemu podatkowi VAT, zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku VAT, on prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w Polsce, które są związane ze świadczeniem tych usług.

Czynności te, jako niepodlegające opodatkowaniu na terenie Polski, Wnioskodawca udokumentował fakturami wystawionymi w oparciu o przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 tejże ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3d cytowanej wyżej ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Stosownie do art. 28 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Przepisy art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania w przypadku usług wykonywanych na terytorium państwa trzeciego. Artykuł ten dotyczy tylko i wyłącznie usług świadczonych na terenie Wspólnoty i na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich.

Jeżeli kontrahent unijny, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a towary po wykonaniu usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym faktycznie zostały wykonane - wykonane usługi nie będą podlegały opodatkowaniu w miejscu faktycznego wykonania. O ile warunek wywozu nie zostanie spełniony, zastosowanie znajdzie zasada ogólna wyrażona w cyt. art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi montażu maszyn specjalistycznych w fabrykach zajmujących się produkcją opon. Po wykonaniu usług montażu nie następuje wywóz towarów z terytorium państwa, na którym zostały wykonane. W związku z powyższym, miejscem świadczenia w/w usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, na zlecenie firmy niemieckiej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Podatek VAT zobowiązany jest rozliczyć nabywca tych usług lub podmiot wykonujący usługi, jeżeli przepisy ustawy o podatku od wartości dodanej obowiązujące w tym państwie nakładają obowiązek ich opodatkowania przez wykonującego usługę.

Stosownie do art. 86 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1) dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
2) czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Zatem mimo, że w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, Wnioskodawca ma prawo na podstawie cyt. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na to, że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, jeżeli podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 cyt. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnych charakterze.

Zatem jeżeli nie wystawi Pan faktury z wykazanym podatkiem od wartości dodanej, lub podatkiem o podobnym charakterze, obowiązany jest Pan do wystawienia faktury, na podstawie cyt. wyżej artykułu.

Faktura, stosownie do § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) powinna zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie