POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-99/06/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. 1472/RPP1/443-99/06/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 27.01.2006 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka działając z innym podmiotem prawa skupiona jest w konsorcjum, mającym na celu realizację zawartej umowy na przebudowę podziemnego zbiornika gazu na Łotwie. Spółka występuje w konsorcjum w charakterze lidera, zaś druga spółka jest jedynie członkiem konsorcjum. Przedmiotem zawartej z zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych kontrahentem łotewskim umowy jest dostawa wyposażenia oraz wykonanie drobnych prac związanych z tym wyposażeniem. Podmiotem odpowiedzialnym za dostawę wyposażenia będzie Spółka, zaś na rzecz Spółki będzie dokonywana dostawa towaru przez członka konsorcjum. Dodatkowo w złożonym wniosku Spółka informuje, iż z zawartych z kontrahentem łotewskim umów wynika, iż będzie on zobowiązany do wypłacenia na rzecz Spółki zaliczki w wysokości 30% wartości kontraktu. Jednakże w związku z koniecznością wypłaty odpowiedniej zaliczki przez Spółkę na rzecz członka konsorcjum zawarta z kontrahentem łotewskim umowa przewiduje, że ten kontrahent przeleje środki w odpowiednich częściach na konta Spółki oraz członka konsorcjum. W ten sposób zostanie bezpośrednio zrealizowane zobowiązanie Spółki w stosunku do członka konsorcjum. W skierowanym piśmie Spółka zwraca się o rozstrzygnięcie następujących wątpliwości:

*czy faktura zaliczkowa wystawiona przez Spółkę na rzecz kontrahenta łotewskiego winna obejmować również przelaną bezpośrednio na konto członka konsorcjum część zaliczki należną Spółce?

*czy na fakturze dokumentującej otrzymaną zaliczkę Spółka ma prawo zastosować właściwą dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawkę podatku w wysokości 0%?

*czy Spółka ma prawo rozliczyć podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez członka konsorcjum na rzecz Spółki będącą dokumentacją otrzymania przez ten podmiot stosownej zaliczki?

Zdaniem Spółki będzie ona zobowiązana do wystawienia stosowniej faktury opiewającej na całą należną Spółce zaliczkę, w tym również na część przelaną bezpośrednio przez kontrahenta na rzecz członka konsorcjum. Otrzymana zaliczka winna być opodatkowana według zerowej stawki podatku od towarów i usług. Jednocześnie Spółka uprawniona będzie do rozliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej otrzymanie przez członka konsorcjum należnej jemu zaliczki, do której znowu znajdzie zastosowanie właściwa jego dostawie stawka krajowa.

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednocześnie art. 106 ust. 1 tej ustawy przewiduje, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ten stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Dodatkowo § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) stwierdza, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie zaliczki w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Faktura taka winna obejmować całość należnego Spółce od kontrahenta łotewskiego świadczenia zaliczkowego. W kwocie zaliczki zawartej w fakturze winna być uwzględniona zatem ta część zaliczki należna Spółce, która została przelana przez kontrahenta łotewskiego bezpośrednio na rachunek bankowy członka konsorcjum, w celu wykonania zobowiązań Spółki w stosunku do tego członka konsorcjum.

2. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Ponadto art. 20 ust. 1 ustawy przewiduje, że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Natomiast w myśl art. 20 ust. 3 jeżeli przed dokonaniem dostawy, o której mowa w ust. 1, otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. Zgodnie z art. 41 ust. 3 w/w ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki VAT 0 %, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 1, tj. pod warunkiem, że:

1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer VAT UE na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do art. 42 ust. 12 i 13 ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, jako dostawę na terytorium kraju, a co za tym idzie opodatkowuje według stawki obowiązującej dla danego towaru. Natomiast otrzymanie przez podatnika dowodu potwierdzającego wywóz towarów z terytorium kraju w terminie późniejszym, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej VAT-UE, w której wykazał dostawę towarów.

Z powyższego wynika, iż art. 42 ustawy o VAT dotyczy wyłącznie dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, nie ma natomiast zastosowania do zaliczek otrzymywanych przed dokonaniem dostawy. Jednakże w związku z tym, że otrzymanie zaliczki przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powoduje powstanie obowiązku podatkowego właśnie z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku zaliczki z tego tytułu właściwą stawką, na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, będzie stawka w wysokości 0 %.

3. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W przypadku wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie zaliczek kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Biorąc zatem pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny zawarty we wniosku z dnia 27.01.2006 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż będzie ona uprawniona do rozliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej otrzymanie przez członka konsorcjum należnej jemu zaliczki jest prawidłowe.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie