Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.11.2005r., który wpłynął w dniu 23.11.2005r., uzupełnionym pismami z dnia 23.01.2006r. i 06.02.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.11.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 16 lipca 2005r. dokonała zakupu towarów w postaci ryb mrożonych od kontrahenta islandzkiego, czyli kontrahenta z państwa nie należącego do Unii Europejskiej, który nie posiada przedstawicielstwa podatkowego na terenie Unii. Towar powyższy, pomimo tego, że był własnością firmy islandzkiej, został wyprodukowany na jego zlecenie (złowiony) na terenie Unii Europejskiej i nigdy obszaru Unii nie opuścił. W związku z powyższym w dokumentacji Spółka posiada jedynie fakturę importową od dostawcy islandzkiego oraz dokument T2M potwierdzający, że krajem pochodzenia towaru są Niemcy. Ponieważ towar nigdy nie opuścił obszaru Unii Spółka nie posiada żadnego dokumentu odprawy celnej, a w związku z faktem, iż dostawca nie posiada przedstawicielstwa podatkowego w Unii Europejskiej, wystawiona przez niego faktura nie zawiera informacji niezbędnych aby traktować jako faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Ponadto Spółka w piśmie z dnia 23.01.2006r. stwierdziła, iż właściciel towaru (ryb mrożonych) Spółka islandzka dokonuje połowu ryb statkami własnymi ale pod banderą państw unijnych, korzystając z limitów połowowych tych państw. Złowione ryby (zamrożone na traulerach) mają pochodzenie unijne co potwierdzają dokumenty T2L, T2M i są ze statków przeładowywane do chłodni składowych zazwyczaj w Świnoujściu lub innym europejskim porcie. Zakupu od spółki islandzkiej przedmiotowego towaru Spółka dokonała na bazie CIF Świnoujście, natomiast transport lądowy towaru jest dokonywany przez Spółkę bądź we własnym zakresie bądź przez wynajęte firmy spedycyjne ze Świnoujścia do siedziby Spółki. Spółka w piśmie z dnia 06.02.2006r. uzupełniła, iż kontrahent z Islandii, od którego Spółka zakupuje towar przechowuje go w wynajętych przez siebie powierzchniach składowych, których nie jest właścicielem. W przedmiotowym przypadku są to chłodnie w Świnoujściu należące do podmiotów polskich.
Spółka pyta:
Spółka pyta, czy pomimo braku faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, a posiadając jedynie fakturę od dostawcy z obszaru poza terytorium Unii, ma prawo do odliczenia jako podatku naliczonego kwoty podatku z wystawionej przez Spółkę faktury VAT wewnętrznej.
Stanowisko Spółki:
W dniu 16 lipca 2005r. (zgodnie z datą obowiązku podatkowego) Spółka wystawiła fakturę VAT wewnętrzną na wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, którą to ujęto w tym samym miesiącu w rejestrze faktur VAT wewnętrznych i wynikający z niej podatek VAT należny wykazano w deklaracji VAT - 7 za miesiąc lipiec. W związku z faktem, iż Spółka nie posiada faktury od dostawcy zarejestrowanego jako podatnika podatku od towarów i usług na obszarze Unii, nie dokonała jednak odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego ze wspomnianej powyżej faktury VAT wewnętrznej do dnia dzisiejszego. Spółka uważa, iż posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, iż powinna dokonać stosownej korekty deklaracji VAT - 7 za miesiąc lipiec 2005.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis art. 9 ust. 2 ustawy mówi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:
- nabywcą towarów jest:
a) podatnik podatku od towarów i usług, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10; - dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a, (dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej).
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast terytorium Wspólnoty to, na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy, terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.
Przyjmując definicję z powyższych przepisów przedmiotowa transakcja nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ dostawca - Podmiot islandzki (jak stwierdziła Spółka we wniosku: nie posiada przedstawicielstwa podatkowego w Unii Europejskiej) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ani podatnikiem podatku od wartości dodanej. Tym samym nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy. Z definicji importu towarów zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przywóz towarów musi nastąpić z terytorium niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej na terytorium Polski. W przedmiotowej sprawie Spółka stwierdziła, iż towary mają pochodzenie unijne, co potwierdzają dokumenty T2L, T2M, a ponieważ towar nigdy nie opuścił obszaru Unii Spółka nie posiada żadnego dokumentu odprawy celnej. Oznacza to, iż przedmiotowej transakcji nie można także uznać za import towarów.
Cała operacja przeładowywania do chłodni i sprzedaży towaru w przedmiotowej sprawie dokonana była w Świnoujściu. Spółka dokonała zakupu ryb mrożonych na bazie CIF Świnoujście, a następnie transport lądowy towaru jest dokonywany przez Spółkę bądź we własnym zakresie bądź przez wynajęte firmy spedycyjne ze Świnoujścia do siedziby Spółki. Kontrahent Spółki przeładowywuje mrożone ryby ze statków do chłodni składowych zazwyczaj w Świnoujściu lub innym europejskim porcie (w przedmiotowej sprawie jest to Świnoujście). Spółka w piśmie z dnia 06.02.2006r. stwierdziła, iż kontrahent z Islandii nie jest właścicielem powierzchni składowych, a jedynie je wynajmuje. W przedmiotowym przypadku są to chłodnie w Świnoujściu należące do podmiotów polskich.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138.
W przedmiotowej sprawie, w sytuacji, gdy kontrahent islandzki nie posiada przedstawicielstwa podatkowego na terenie Unii, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, podatnikiem jest Spółka i Ona jest zobowiązana do rozliczenia transakcji.
Stosownie do przepisu art. 19 ust. 20 ww. ustawy, przepisy ust. 1-4, 11, 13 pkt 1 lit. a, pkt 3 i 5 oraz ust. 16-17 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Przepis art. 19 ust. 1 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4). W przedmiotowej sprawie kontrahent Spółki wystawił fakturę 14.07.2005r., tym samym obowiązek podatkowy powstał z chwilą wystawienia przedmiotowej faktury.
Przepis art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (art. 86 ust. 10 pkt 2).
Reasumując należy stwierdzić, iż Spółka postąpiła nieprawidłowo wystawiając fakturę wewnętrzną na wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Spółka w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług jest podatnikiem i powinna była rozpoznać obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. z chwilą wystawienia przedmiotowej faktury przez kontrahenta Spółki. Stosownie zaś do art. 106 ust. 7 ustawy, Spółka zobowiązana była do wystawienia faktury wewnętrznej z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca (art. 86 ust. 2 pkt 4), a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy (Spółki) od dostawy towarów, dla której jest podatnikiem (art. 86 ust. 10 pkt 2). Stosownie zaś do przepisu art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.