POSTANOWIENIE - Interpretacja - DV/443-12/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2006, sygn. DV/443-12/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: z 2005r Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług projektów naukowo-badawczych oraz dotacji podmiotowej na finansowanie bieżącej działalności jednostki naukowo-badawczej lub na cele inwestycyjne

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik wystąpił do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w następującym stanie faktycznym:

Instytut pyta czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

  • krajowe wieloletnie projekty badawcze (granty) własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane i specjalne,
  • zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej,
  • zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo-badawczych (zawieranych bezpośrednio pomiędzy placówką naukową a zagranicznym podmiotem zlecającym),
  • dotacje na finansowanie bieżącej działalności jednostki lub na cele inwestycyjne.

Prace naukowo-badawcze finansowane są z budżetu państwa, z budżetu Unii Europejskiej lub przez inne podmioty (osoby prawne, fizyczne, podmioty zagraniczne). W każdym jednak przypadku dysponent środków jest wyłącznie stroną finansującą badania, natomiast wyniki prac i przynależne im prawa autorskie są własnością Instytutu. Dodatkowo Instytut informuje, że nie realizuje projektów badawczych celowych.

W opinii pytającego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

  1. dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansowujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych lub na cele inwestycyjne, przekazywane przez organizacje i podmioty władzy publicznej,
  2. uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą,
  3. realizacja badań naukowych lub prac rozwojowych finansowanych przez osoby prawne lub fizyczne nie będące podmiotami wymienionymi w punkcie 1 i 2.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według Słownika Języka Polskiego świadczenie to obowiązek wykonywania czegoś na czyjąś rzecz; świadczyć to czynić komuś coś dobrego, okazywać coś komuś, wykonywać coś na czyjąś rzecz, np. świadczyć przysługi, świadczyć usługi (np. krawieckie).

W świetle powyższego przez świadczenie, zdefiniowane w art. 8 ust.1 ustawy o podatku VAT należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie zakłada zatem istnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia (nabywcą, konsumentem).

W przedstawionym stanie faktycznym projekty badawcze realizowane są w ramach działalności statutowej Instytutu. Przekazujący środki na badania występują jedynie jako strona finansująca. Szczegółowe rozliczanie środków pozyskanych i wydatkowanych w danym okresie odbywa się według wymogów określonych przez dysponenta tych środków w umowie lub stosownych przepisach np. w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz.U. Nr 161, poz. 1359). W zamian za przekazane środki finansujący nie staje się dysponentem praw do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych. Efekty tych prac, jak również przynależne im prawa autorskie należą do Instytutu. Należy zatem stwierdzić, że jednostka naukowo-badawcza nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, a w konsekwencji nie występuje czynność podlegająca opodatkowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze zwiększa podstawę opodatkowania jeżeli ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych przez podatnika usług.

Z regulacji tej wynika, że jeżeli otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata stanowi dofinansowanie bieżącej działalności statutowej jednostki (dotacja podmiotowa lub na cele inwestycyjne) i w sposób bezpośredni nie jest związana z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku wykonywania projektów naukowo-badawczych dla podmiotów krajowych lub zagranicznych (m.in. projektów celowych lub projektów zamawianych, w których Instytut byłby podwykonawcą zadań badawczych na podstawie umowy z koordynatorem projektu), gdy strona zamawiająca jest jednocześnie odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie § 41f Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione zostały od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 roku, usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005r korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie w odniesieniu do usług naukowo-badawczych świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r, bez uwzględniania ich zmian po tym dniu, pod warunkiem, że umowa o której mowa wyżej została zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r ( § 41f ust.2 pkt. 1 i 2).

Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku