Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę wynika, że jest ona właścicielem działki nr ... o pow. 0,83 ha, położonej w .... Działka nie jest... - Interpretacja - US III/443-3/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.03.2006, sygn. US III/443-3/06, Urząd Skarbowy w Radomsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę wynika, że jest ona właścicielem działki nr ... o pow. 0,83 ha, położonej w .... Działka nie jest zabudowana i przeznaczona jest do sprzedaży. Zgodnie z rejestrem ewidencji gruntów w skład działki wchodzą użytki rolne: rola klasa IVb - 0,53 ha, rola klasa V - 0,13 ha, rola klasa VI - 0,17 ha. Gmina ... nie posiada od 01.01.2004 r. ważnego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ... działka ta położona jest na terenie przeznaczonym w części od drogi do około 40 mb w głąb działki pod budownictwo zagrodowe bądź mieszkaniowe jednorodzinne, a w pozostałej części na cele rolnicze. Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym studium nie jest aktem prawa miejscowego i nie jest podstawą do wydawania decyzji ani rozstrzygnięć administracyjnych.
Pytanie Jednostki dotyczy zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT przy sprzedaży powyższej nieruchomości.
Zgodnie ze stanowiskiem podatnika dostawa powyższej działki korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT.

Tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolnione zostały z opodatkowania podatkiem VAT, m.in.: grunty rolne, leśne, pod stawami. Natomiast dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku VAT w wysokości 22%. Z przytoczonego powyżej uregulowania wynika, iż od przeznaczenia gruntu zależy czy jego dostawa będzie opodatkowana. Zatem opodatkowaniu podlegają również grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane.
Dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania sprzedawanej nieruchomości gruntowej istotne jest ustalenie przeznaczenia sprzedawanego gruntu, tj. czy grunty podlegające zbyciu przeznaczone są pod zabudowę czy też na cele rolnicze.
Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie wskazuje w oparciu o jakie dokumenty dostawca gruntów określa ich przeznaczenie. W przypadku braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, w celu określenia charakteru gruntu należy wykorzystać inne informacje będące w posiadaniu Gminy, np.: przeznaczenie gruntu, projekt opracowywanego planu przeznaczenia, uregulowania kwestii przeznaczenia gruntu zawarte w umowie sprzedaży (o ile nie narusza to innych przepisów regulujących obrót gruntami).

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że przedmiotowa nieruchomość zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenie przeznaczonym w części pod budownictwo zagrodowe bądź mieszkaniowe jednorodzinne, a w pozostałej części na cele rolnicze.
Tak więc w stosunku do części działki przeznaczonej pod zabudowę nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT.

Urząd Skarbowy w Radomsku