Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 12, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a oraz ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.01.2006 r. (data wpływu 19.01.2006 r.) uzupełnionego pismami z dnia 01.03.2006 r (data wpływu 03.03.2006 r.) oraz z dnia 31.03.2006 r w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Pana w powyższym wniosku jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 16.01.2006 r. (data wpływu 19.01.2006 r.), uzupełnionym pismami z dnia 01.03.2006 r. (data wpływu 03.03.2006 r.) oraz z dnia 31.03.2006 r. zwrócił się Pan o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w trybie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jest Pan właścicielem Zakładu Budowlanego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywał Pan w 2005 r. roboty instalacyjno-budowlane polegające na remoncie internatu Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Krakowie znajdującego się przy koszarach jednostki wojskowej w Jarosławiu i pełniącego funkcje mieszkalne dla kadry wojskowej. Budynek, którego dotyczy remont mieści się w klasie PKOB 1130. Za wykonane prace obciążył Pan ww. Agencję fakturami i zastosował do opodatkowania ww. usług stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Wnioskiem z dnia 16.01.2006 r. zwrócił się Pan z zapytaniem czy do opodatkowania ww. usług powinien stosować stawkę podatku w wysokości 7%. W swoim stanowisku prezentuje Pan pogląd, iż do wykonywanych usług polegających na remoncie internatu powinna być zastosowana stawka podatku w wysokości 22% VAT. W powyższym wniosku podnosi Pan również, powołując się na załącznik nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r Nr 17, poz. 150), że zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 7% dotyczy wyłącznie internatów i burs szkolnych. W złożonym w dniu 31.03.2006 r. piśmie uzupełniającym powyższy wniosek podkreśla Pan również, iż ww. budynek znajduje się na działce nr obręb 5 Jarosław, która wydzielona jest z kompleksu wojskowego i nie stanowi terenu zamkniętego. Remontowany budynek znajduje się poza terenem koszar wojskowych. W piśmie uzupełniającym wnosi Pan o udzielenie interpretacji wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 16.02.2005 r.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit.a ww. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy przez roboty zawiązane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania-wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis par. 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W powyższym załączniku zawierającym listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, pod poz. 20 wymieniono budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
- domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
- budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
W świetle ww. przepisów stawkę podatku VAT w wysokości 7% można stosować w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych wykonywanych jedynie w ww. budynkach. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż świadczył Pan usługi instalacyjno-budowlane w budynku internatu wojskowego, sklasyfikowanego w PKOB 1130. Ww. budynek nie jest internatem szkolnym, stanowi budynek mieszkalny dla kadry wojskowej i nie znajduje się na terenie koszar. Nie został więc wymieniony w katalogu budynków, o których mowa w ww. przepisach. Zatem świadczone przez Pana prace remontowe przeprowadzone w przedmiotowym budynku podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.
Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Nadmienia się, że tut. organ nie poddawał ocenie załączników dołączonych do wniosku. Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego wskazanego we wniosku i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawnych. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.