Temat interpretacji
Stawka podatku VAT na wyroby ciastkarskie
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 10.72.19 oraz 10.71.12.0 jest:
- prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0 w odniesieniu do wyrobów, których termin przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni,
- nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0 w odniesieniu do wyrobów, których termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni oraz w części dotyczącej stawki podatku na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.72.19.
UZASADNIENIE
W dniu 4 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 10.72.19 oraz 10.71.12.0.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest producentem ciastek o różnych smakach i rodzajach. Produkuje m. in. ciastka kruche produkowane wg receptury zawierającej: mąkę, tłuszcz, aromaty, jaja, mleko w proszku. Dekorowane marmoladą, kremem, polewą, lukrem, itp. Ciasto poddawane jest obróbce mechanicznej lub ręcznej, wypiekane w temperaturze 180-220 stopni. Termin przydatności do spożycia od 10 dni do 3 miesięcy. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi oraz zgodnie z pkt 7.3 zasad metodycznych PKWiU, obowiązek klasyfikowania wyrobów do odpowiednich ugrupowań PKWiU należy do producenta wyrobów, ponieważ właśnie producent posiada wszystkie niezbędne informacje do właściwego zaliczenia produktu do odpowiednich ugrupowań PKWiU, czyli informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobów. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca zaklasyfikował swoje wyroby (ciastka kruche) jako produkty świeże, a więc należące do grupowania 15.81.12.-00.00 (PKWiU z roku 1997). Natomiast zgodnie z klasyfikacją PKWiU z roku 2008 produkowane wyroby mieszczą się pod symbolami 10.72.19 oraz 10.71.12.0.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku VAT ma zastosować Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych wyrobów powinna być opodatkowana stawką 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0 w odniesieniu do wyrobów, których termin przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni,
- nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0 w odniesieniu do wyrobów, których termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni oraz w części dotyczącej stawki podatku VAT na wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.72.19.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Stąd zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.
Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0 , tj. wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni. Natomiast pod poz. 35 tego załącznika wymienione zostały pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane wyłącznie chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.72.19.0.
Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Zgodnie z powyższym, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 32 i 35 załącznika nr 3 do ustawy, preferencyjnej, tj. 8% stawce podatku od towarów i usług, podlegają od 1 stycznia 2011 r. wyroby ciastkarskie i ciastka sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, ale tylko takie, których minimalna data trwałości lub termin przydatności do spożycia, oznaczone zgodnie z właściwymi przepisami, nie przekraczają 14 dni, a także chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.72.19.0.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem ciastek o różnych smakach i rodzajach. Produkuje m. in. ciastka kruche produkowane wg receptury zawierającej: mąkę, tłuszcz, aromaty, jaja, mleko w proszku. Dekorowane marmoladą, kremem, polewą, lukrem, itp. Ciasto poddawane jest obróbce mechanicznej lub ręcznej, wypiekane w temperaturze 180-220 stopni. Termin przydatności do spożycia od 10 dni do 3 miesięcy. Wnioskodawca zaklasyfikował swoje wyroby (ciastka kruche) jako produkty świeże a więc należące do grupowania 15.81.12.-00.00 (PKWiU z roku 1997). Natomiast zgodnie z klasyfikacją PKWiU z roku 2008 produkowane wyroby mieszczą się pod symbolami 10.72.19 oraz 10.71.12.0.
W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.
Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.
Należy zauważyć, iż wymieniając w poz. 35 załącznika nr 3 do ustawy wyroby objęte preferencyjną stawką podatku ustawodawca wyraźnie ograniczył zakres jej stosowania do wybranych wyrobów z grupowania PKWiU 10.72.19.0 chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty oraz bułka tarta.
Z opisu stanu faktycznego nie wynika natomiast, aby Wnioskodawca w ramach wyrobów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.72.19 produkował ww. towary.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż produkowane przez Wnioskodawcę wyroby (ciastka kruche), sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, tj. wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże od dnia 1 stycznia 2011 r.:
- są opodatkowane preferencyjną, tj. 8% stawką podatku od towarów i usług, jeżeli ich termin przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy,
- są opodatkowane podstawową, tj. 23% stawką podatku od towarów i usług, jeżeli ich termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni - na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy.
Ponadto, produkowane przez Wnioskodawcę ciastka kruche (niebędące chlebem przaśnym (macą), opłatkami sakralnymi lub podobnymi produktami bądź bułką tartą) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.72.19 jako pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane, są opodatkowane podstawową, tj. 23% stawką podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, gdyż nie znajdzie w ich przypadku zastosowania art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 35 załącznika nr 3 do ustawy.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu