Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego spółce jawnej X, oceniając stanowisko spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2006 r. (data wpływu do urzędu 23.01.2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17.02.2006 r., o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Spółka X występuje, na podstawie notarialnych pełnomocnictw od właścicieli gruntu, jako inwestor zastępczy osób budujących budynek wielorodzinny przy ulicy Y w Z. Budynek został zaprojektowany jako obiekt mieszkalno-usługowy z miejscami postojowymi w części podziemnej. W budynku jest przewaga powierzchni mieszkalnej (ca 57%), pozostała powierzchnia to miejsca postojowe i lokale użytkowe. Zgodnie z klasyfikacją PKOB budynek jest zaliczany do klasy PKOB 1122, zaś usługi świadczone przez Spółkę są klasyfikowane w PKWiU pod symbolem 45.2.
Przedmiot interpretacji. Właściciele lokali wpłacają zaliczki na budowę, w celu pokrycia kosztów budowy, które są potwierdzane fakturami VAT. Jaka stawka VAT-u winna być naliczana przy pośrednictwie w budowie, w odniesieniu do powierzchni mieszkalnych, usługowych i miejsc postojowych przy fakturowaniu tych zaliczek?
Stanowisko Wnioskodawcy. Jako własne stanowisko spółka przedstawiła pogląd, iż w opisanej powyżej sytuacji zastosowana powinna być stawka VAT dla całości obiektu (mieszkania, lokale użytkowe, miejsca postojowe) w wysokości 7% przewidzianej dla usług budowlanych zgodnie z art. 146 ust.1 pkt 2 lit a ustawy o podatku VAT.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 6 i 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, § 14 ust. 1, 2 i 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje statystyczne decydują, czy mamy do czynienia z dostawą, czy ze świadczeniem usług, oraz czy w skład danej usługi wchodzą materiały niezbędne do wykonania zlecenia. Podatnik zobowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, w tym również w zakresie klasyfikacji statystycznych.
Stawka podatku dla towarów i świadczonych usług, poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%.
W ramach przepisów przejściowych i końcowych ustawodawca wskazał w ustawie przypadki, w stosunku do których stosuje się w określonym ściśle czasie preferencyjne stawki podatku. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania
W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem sprzedaży, zgodnie z umową, są roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektu, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.2, w budynku mieszkaniowym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1122. Powierzchnia mieszkalna tego budynku wynosi 56,17%, powierzchnia użytkowa lokali biurowych - 8,35%, powierzchnia użytkowa lokali użytkowych - 20,58% i powierzchnia miejsc postojowych - 14,90%.
Z podstawowych reguł metodycznych PKOB wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego obiektu przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. W przypadku budynku budowanego przez spółkę powierzchnia mieszkaniowa wynosi 56,17%, dlatego też właściwą klasyfikacją statystyczną w tym przypadku jest PKOB 112 i wszystkie roboty budowlane prowadzone przez inwestora dla realizacji (budowy) takiego budynku powinny być opodatkowane stawką 7%, bez względu na to, czy te usługi i roboty dotyczyłyby powierzchni mieszkalnej czy usługowej. Gdy infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu ma związek z tym obiektem należy również zastosować stawkę 7%.
Zgodnie z § 14 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2. Ustęp 2 stanowi zaś, iż fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę). Faktura stwierdzająca pobranie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać m.in. stawkę podatku (§ 14 ust. 3 pkt 4). Tak więc w przypadku fakturowania zaliczek w celu pokrycia kosztów budowy ww. obiektu stawka podatku VAT na fakturze winna wynosić 7%.
Zatem stanowisko spółki, iż przy pośrednictwie w budowie, w odniesieniu do powierzchni mieszkalnych, usługowych i miejsc postojowych przy fakturowaniu zaliczek stawka podatku VAT winna wynosić 7% jest prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).