
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit.a, ust. 10, ust. 11,
art. 88 ust. 3 pkt 1, art. 90 ust. 1-11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 listopada 2005 r. o znaku 808/2005/Fin (wpływ do tut. organu - 08.11.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 24.01.2006 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w punkcie 3 złożonego wniosku, w części dotyczącej potraktowania przez Teatr nabywanych towarów i usług następnie odsprzedanych dla czterech jednostek kultury - jako nabycie środków trwałych. W dniu 8 listopada 2005 r. Teatr ... złożył wniosek o znaku 808/2005/Fin z dnia 7 listopada 2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 24.01.2006 r.), w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług. Przedmiotem pytania zawartego w punkcie 3 wniosku jest m.in. sposób dokonania odliczenia podatku
naliczonego z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją (odsprzedawanych następnie przez Teatr czterem jednostkom kultury uczestniczącym w przedsięwzięciu), które dopiero po 2-3 latach będą środkami trwałymi, tj. możliwość ujęcia całości dokonanych w tym zakresie zakupów w deklaracji VAT-7 w poz. "Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych". Wyrażając własne stanowisko w sprawie Teatr ... uważa, iż przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowaną inwestycją w terminach jak dla środków trwałych i wykazanie w deklaracji VAT-7 w poz. 41, 42. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Teatr ... w celu wdrożenia i realizacji projektu pt. "Utworzenie Europejskich Scen Teatru im. Stefana Jaracza w regionie łódzkim" postanowił o przygotowaniu do realizacji, a następnie w przypadku uzyskania współfinansowania ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wdrożeniu projektu zgłoszonego do realizacji w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Z wniosku Teatru złożonego do tut. organu wynika, że "Teatr przystąpił do realizacji zadania inwestycyjnego wspólnie z 4 jednostkami kultury województwa łódzkiego w ramach priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów - zadanie 1.4." Zgodnie z warunkami ZPORR wspólna realizacja projektu możliwa jest w przypadku zawarcia umowy cywilnoprawnej stanowiącej porozumienie o wspólnym działaniu np. konsorcjum nieposiadające osobowości prawnej. Teatr zawarł z 4 partnerami taką umowę i jest w trakcie oczekiwania na przyjęcie wniosku o realizację wspólnego projektu. Zgodnie z zawartą umową cywilnoprawną zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez beneficjenta/ lidera, którym jest Teatr ... zwany też liderem projektu. Teatr jako beneficjent/ lider jest
jedynym podmiotem upoważnionym do otrzymywania środków, dokonywania płatności. Teatr przeprowadzi przetarg na realizację projektu i wyłoni wykonawcę, z którym podpisze umowę. Teatr jako lider kupuje i płaci wykonawcom projektu a następnie dokonuje odsprzedaży tej części, która przypada na poszczególne jednostki biorące udział w realizacji projektu. Zgodnie z przedstawionym we wniosku z dnia 07.11.2005 r. stanem faktycznym majątek trwały pozostaje własnością partnerów realizujących zadanie inwestycyjne przez cały okres realizacji inwestycji jak również po jej zakończeniu. Z § 10 załączonego do wniosku Porozumienia wynika, iż "powstały w wyniku realizacji Projektu (...) majątek należy wyłącznie do dotychczasowych właścicieli obiektów". Teatr będzie właścicielem 1/5 środków trwałych o wartości wynikającej z realizowanego projektu. Zadanie inwestycyjne finansowane będzie: - ze środków własnych gminy, Urzędu
Marszałkowskiego (25 %), - ze środków funduszy strukturalnych (75 %), które stanowią refundację środków (zwrot dokonanych wydatków) otrzymanych do 60 dni od przyjęcia wniosku o płatność. Umowa o dofinansowanie projektu w ramach ZPORR może być zawarta pomiędzy wojewodą i tylko jedną osobą prawną zwaną beneficjentem projektu. Podmiotem upoważnionym do podpisania umowy o dofinansowanie projektu będzie tylko beneficjent - Teatr im. S. w Ł... . To Teatr będzie kupował wszelkie usługi i towary do przeprowadzanej inwestycji. Za wszelkie wydatki związane ze wspólną inwestycją Teatr będzie płacił ze wspólnego konta. Zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 19 lipca 2005 r. "partnerzy przekazują Liderowi środki do wysokości wkładu własnego alokowanego na dany rok w kwotach i terminach wynikających z Harmonogramu Płatności i realizacji kontraktów przez wykonawców, lecz nie później niż w terminie 10 dni od wystawienia faktury przez Lidera". Teatr przeprowadzi przetarg na realizację projektu oraz podpisze umowę z wykonawcą. Na realizację wspólnego zadania Teatr zaciągnie kredyt oraz poniesie koszty jego obsługi. Kredyt ten będzie spłacany kolejnymi transzami środków otrzymanych przez Teatr z funduszy strukturalnych. Z załączonego do wniosku Porozumienia o wspólnym przedsięwzięciu wynika, iż zadanie inwestycyjne dotyczy modernizacji obiektów Teatru ... oraz zmodernizowania obiektów stanowiących składniki majątku niżej wymienionych czterech jednostek kultury: Miejskiego Ośrodka Kultury ..., Miejskiego Domu Kultury ..., Miejskiego Domu Kultury ... oraz Miejskiego Ośrodka Kultury .... Do koordynowania realizacji zadań w ramach projektu Strony wyznaczyły lidera - Teatr .... Lider realizuje projekt we współdziałaniu i przy pomocy ww. partnerów. Wszyscy partnerzy porozumienia są beneficjentami współuczestniczącymi ze wszelkimi
przysługującymi im z tego tytułu prawami i obowiązkami. Lider jest uprawniony do reprezentowania w zakresie porozumienia w stosunkach zewnętrznych wszystkich jego stron. Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy: - art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit.a, ust. 10, ust. 11, art. 88 ust. 3 pkt 1, art. 90 ust. 1-11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą". W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić co następuje. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ( ... ). W
myśl art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust.1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Stosownie do treści art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku
z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Szczegółowe zasady dotyczące odliczania częściowego podatku naliczonego i korekt odliczonego podatku naliczonego, uregulowane zostały w przepisach art. 90 ust. 1-11, art. 91 ust. 1- 10 i art. 163 ust. 2 ustawy. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7; suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (...). W myśl art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia
kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. W tym miejscu należy podkreślić, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa podatkowego, w ramach prowadzonej inwestycji kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Teatr z tytułu nabycia towarów i usług dla celów realizowanej inwestycji. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia
podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - tj. pod warunkiem, że zostaną spełnione pozostałe warunki dotyczące odliczania podatku naliczonego zawarte w przepisie art. 90 ustawy ale również w art. 86 i 88 ustawy. W przedmiotowej sprawie modernizowane obiekty stanowią własność zarówno Teatru ... jak i czterech innych jednostek kultury uczestniczących w projekcie. Należy podkreślić, iż Teatr ... nie posiada tytułu prawnego do modernizowanych obiektów, które stanowią własność pozostałych czterech jednostek kultury. Wyjątek stanowi modernizacja obiektów należących do Teatru. Ponadto zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w złożonym wniosku w ramach wykonywanego projektu Teatr nabywa wszystkie towary i usługi dotyczące tego projektu, a następnie dokonuje odsprzedaży tej części towarów i usług, która przypada na poszczególne 4 jednostki
biorące udział w realizacji projektu. Skoro każda ze stron porozumienia realizuje zadanie inwestycyjne w obiektach stanowiących jej własność, to brak podstaw do stwierdzenia, że Teatr ... nabywając towary i usługi związane z modernizacją obiektów może - także w części dotyczącej 4 ww. jednostek kultury - zaliczyć je do składników majątku Teatru, a tym samym traktować jako zakupy środków trwałych w budowie. W opinii tutejszego organu podatkowego w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Teatr na modernizację obiektów niebędących składnikami majątku Teatru, Podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostałych niezaliczanych przez Podatnika do środków trwałych. Tym samym Podatnikowi, w zakresie nabywanych towarów i usług dla modernizowanych obiektów stanowiących własność 4 jednostek kultury, przysługuje prawo do odliczenia - poprzez wykazanie w deklaracji VAT-7 wartości netto w poz. 43 i
podatku naliczonego w poz. 44, z tytułu dokonanych w danym miesiącu pozostałych zakupów. Należy również zaznaczyć, iż jeżeli nabywane towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, wówczas Podatnikowi nie przysługuje prawo do wykazania w deklaracji VAT-7 całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury zakupu. W deklaracji VAT-7 Podatnik wykazuje taką część kwoty podatku naliczonego, która przysługuje do odliczenia na podstawie przepisów art. 90 ust. 1 - 11 ustawy. Jednocześnie należy zauważyć, iż Teatr ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizowanych zakupów w poz. 41 i 42 deklaracji VAT-7 "Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych" tylko w przypadku tych zakupów towarów i usług, które służą modernizacji obiektów stanowiących własność Teatru. W piśmie uzupełniającym z dnia
24.01.2006 r. Teatr wskazał, iż wydatki poniesione na zakup składników majątku trwałego w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego nie będą stanowiły dla Teatru kosztów uzyskania przychodów. Wg Teatru kosztem może być odpis amortyzacyjny środków trwałych przyjętych do użytkowania po zakończeniu zadania inwestycyjnego. Z uwagi na powyższe tut. organ podatkowy wskazuje, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy oceny prawidłowości zaklasyfikowania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w zakresie podatku dochodowego, w związku z czym nie zawiera oceny tego stanowiska Teatru. W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego należy uznać za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w punkcie 3 złożonego wniosku, w części dotyczącej potraktowania przez Teatr nabywanych towarów i usług następnie odsprzedanych dla czterech jednostek kultury - jako nabycie środków trwałych.