Temat interpretacji
P O S
T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 07 listopada 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlanych - stwierdza że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe .
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 07 listopada 2005r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi budowlane na podstawie zawartej umowy konsorcjum z inną firmą .Firmy wykonują wspólnie zadania inwestycyjne . Prace są podzielone . Część robót jest wykonywana wspólnie i fakturowana na zasadach ogólnych , a część każdy wykonuje oddzielnie dzieląc się zyskiem lub stratą z danego odcinka .Podatnik pismem z dnia 19.09.2005r. zwrócił się z pismem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu podania klasyfikacji dla usługi -" wynagrodzenie za wspólne zarządzanie kontraktem "
Wątpliwości podatnika dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę . Przedstawione stanowisko podatnika w sprawie jest następujące:Obowiązek podatkowy powstaje na zasadach obowiązujących przy wykonaniu robót budowlano - montażowych .
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po ponownym przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonywanej czynności.
Według ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 cyt. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).
Zgodnie jednak z przepisem szczególnym - art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT - obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania ww. usług.
Przez roboty budowlane - zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016) - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Biorąc pod uwagę powyższe, wymienione w pytaniu usługi zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji w Łodzi jako usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej nie mieszczą się w definicji robót budowlanych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.
Zatem w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług " wynagrodzenia za wspólne zarządzanie kontraktem " powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania powyższej usługi. Ponadto jak wyjaśniono w postanowieniu z dnia 30.09.2005r. Nr PP/443-131-1/05 zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W świetle powyższego należy uznać, iż osiągnięty zysk lub poniesiona strata nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cytowanej ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług tym samym nie podlega fakturowaniu . Zasady regulujące sposób rozliczania udziału we wspólnym przedsięwzięciu zawarte są w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
Ponieważ problem ten budził wątpliwości podatników, stanowisko w tej sprawie wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 24 lutego 2004 r., które było odpowiedzią na interpelację poselską.
W zakresie podatku VAT stwierdzono tam m.in.: "(...) w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.) brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum . W szczególności należy mieć na uwadze to, że przepisy ww. ustawy, definiując pojęcie podatnika (art. 5) nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym."
Analogiczne reguły obowiązują również w nowej ustawie o VAT. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT, w tym także lider konsorcjum. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze -umowy konsorcjum- nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego lecz stanowi porozumienie intencyjne stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego.
Zatem zdaniem tut. organu podatkowego brak jest podstaw prawnych do fakturowania osiągniętego zysku lub straty wykonanych usług budowlanych . Obowiązek podatkowy może powstać jedynie od wykonanych usług budowlanych W związku z powyższym stanowisko podatnika jest nieprawidłowe .
Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu
podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej