Temat interpretacji
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę w zapytaniu z dnia 25.11.2005r. skierowanym do tut. Organu wynika, że szkoła wynajmuje pomieszczenia szkoły na sklepik, sale dydaktyczne, gabinet stomatologiczny i lekarski, mieszkania służbowe dla byłych pracowników oraz refakturuje lokatorom koszty wywozu nieczystości i zużycia wody. Zdaniem Strony wynajem sal dydaktycznych, gabinetu lekarskiego, gabinetu stomatologicznego i sklepiku opodatkowane jest 22% stawką podatku, wynajem mieszkania sklasyfikowane w PKWiU 70.20.11 zwolnione od podatku, natomiast refakturowanie zużycia wody ( PKWiU 41.00.20) oraz wywozu nieczystości (PKWiU 90.0) opodatkowane są 7% stawką podatku VAT. Zgodnie z art.5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega miedzy innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 8 ust. 1 ustawy określa natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Usługi świadczone przez szkołę w zakresie wynajmowania pomieszczeń szkoły na sklepik, sale dydaktyczne, gabinet stomatologiczny i lekarski zgodnie z art. 41 ust. 1 podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%. Zwolnione do podatku od towarów i usług , na podstawie art.43 ust.1 pkt.1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, dotyczy usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe. W związku z powyższym usługa wynajmu mieszkania służbowego dla byłych pracowników na cele mieszkaniowe mieszcząca się w grupowaniu PKWiU ex 70.20.11 jest zwolniona z podatku VAT. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że szkoła dodatkowo obciąża lokatorów kosztami związanymi z wynajmowanym lokalem mieszkalnym tj. kosztami wywozu nieczystości i zużycia wody. W tej sytuacji dochodzi do odsprzedaży w/w mediów przez wynajmującego na rzecz najemcy i należy stosować stawkę podatku od towarów i usług, właściwą dla w/w czynności.
Zgodnie bowiem z art. 6(4) VI Dyrektywy, w przypadku w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby bierze udział w świadczeniu usług uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Odsprzedaż usług winna być opodatkowana według stawki właściwej dla tych usług. Mając na uwadze powyższe zarówno refakturowanie kosztów wywozu nieczystości sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 90.0 tj. usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, oraz refakturowanie zużycia wody mieszczące sie w klasyfikowaniu PKWiU 41.00.2 tj usługi w zakresie rozprowadzania wody korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją Nr 138 i 153 załącznika nr. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1. W oparciu o przedstawiony przez Szkołę stan faktyczny zdaniem tut. Urzędu przedstawione we wniosku stanowisko Strony w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wynajmu pomieszczeń szkoły na sklepik, wynajmu sal dydaktycznych, gabinetu stomatologicznego i lekarskiego, mieszkań służbowych dla byłych pracowników oraz refakturowania lokatorom kosztów wywozu nieczystości i zużycia wody należy uznać za prawidłowe. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Informuję, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, poz.60 j.t z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art, 14 a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14 b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...).