Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę z Miastem Poznań dotyczącą warunków realizacji inwestycji polegającej na budowie Centrum Handlowo-Usługowego w Poznaniu (Centrum). Zgodnie z umową oraz w wyniku zobowiązań inwestycyjnych, Spółka została zobowiązana przez Miasto Poznań do rozbudowy, przebudowy i modernizacji układu drogowego, systemu infrastruktury technicznej w zakresie kanalizacji deszczowej i sanitarnej, związanych z Centrum. Inwestycja ma być zrealizowana również w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Miasta Poznań (inwestycja w obcym środku trwałym).
Zgodnie z załączoną do wniosku umową, Miasto Poznań zobowiązuje się użyczyć lub w inny sposób udostępnić Deweloperowi według jego wyboru i za czynsz w kwocie 1.000 PLN rocznie dla celów budowy Inwestycji Drogowych i Infrastruktury Technicznej i na czas ich trwania, wszelkie niezbędne nieruchomości gruntowe, a będące własnością Miasta i w jego niczym nie ograniczonej dyspozycji, konieczne do przeprowadzenia Inwestycji. Dodatkowo z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka została zobowiązana, po realizacji budowy Centrum Handlowo ? Usługowego m.in. w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Miasta Poznań (inwestycja w obcym środku trwałym), do nieodpłatnego rozliczenia nakładów poniesionych przez Spółkę.
Zdaniem Strony, przekazanie praw do Inwestycji w formie nieodpłatnego rozliczenia nakładów poniesionych przez Spółkę w obcym środku trwałym nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawa towarów jest zdefiniowana w art. 7 w/w ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę w obcym środku trwałym, nie podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów.
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3) świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 8 ust. 2 w/w ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
W opisanym przypadku poniesione przez Spółkę nakłady (określone w umowie jako Inwestycje Drogowe i Infrastruktury Technicznej), a następnie nieodpłatnie przekazane Miastu Poznań, niewątpliwie są związane z przedsiębiorstwem Strony. Ona też odnosić będzie bezpośrednią korzyść ekonomiczną z jej powstania ? infrastruktura bowiem jest realizowana w ramach wykonania zobowiązań inwestycyjnych związanych z budową obiektu handlowego i umożliwi jej korzystanie z niego. Niemniej jednak Naczelnik Urzędu jest zdania, iż beneficjentem przekazania infrastruktury jest Miasto Poznań. Bowiem wybudowana przez Spółkę infrastruktura zwiększa jego majątek. Przynajmniej pośrednio będzie ono również czerpać korzyści ekonomiczne z jej powstania.
W związku z tym uwzględniając w/w przepisy, czynność opisana przez Spółkę, a polegająca de facto na nieodpłatnym przekazaniu przez nią wybudowanej na gruntach Miasta Poznań (za jego zgodą ) infrastruktury drogowej i technicznej, uznać należy za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Czynność ta winna być udokumentowana fakturą wystawioną zgodnie z art. 106 w/w ustawy oraz przepisami Rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz.798 ze zm.).
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.