Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z dnia 27.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona ma zamiar stworzyć ?pracowniczy program pożyczkowy?, z którego będą udzielane pracownikom niskooprocentowane pożyczki na cele socjalne (w tym mieszkaniowe), niezależnie od pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Finansowanie ww. programu ma odbywać się z bieżących środków Strony ? bez wydzielania tych środków w ramach odrębnego funduszu.
Zdaniem Strony działania pracodawcy podejmowane w ramach ?pracowniczego programu pożyczkowego?, w tym również udzielanie pożyczek mieszkaniowych, nie mają na celu osiągnięcia zysku, są bowiem przejawem działalności socjalnej zakładu pracy. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż udzielanie pracownikom pożyczek z ?pracowniczego programu pożyczkowego? nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym wyżej mowa, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w świetle ww. przepisów stanowiących w podatku od towarów i usług zasadę powszechności opodatkowania należy stwierdzić, iż odpłatne udzielanie pożyczek pracownikom podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Finansując ?pracowniczy program pożyczkowy? z bieżących środków Strony oraz obracając tymi środkami i pobierając wynagrodzenie (odsetki) od udzielanych w jego ramach pożyczek Strona staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisów o podatku od towarów i usług, będące jednocześnie alternatywą dla tego typu usług świadczonych przez inne podmioty na rynku (np. banki).
Jednocześnie należy zauważyć, iż usługi pośrednictwa finansowego nie objęte wyłączeniami wymienionymi w poz. 3 zał. Nr 4 do ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 ustawy.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
POUCZENIE
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.