Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo
postępowanie przed sądem administracyjnym po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że usługi medyczne są zwolnione z podatku od towarów i usług, w związku z tym, lekarz będący biegłym i wydający opinie o tematyce medycznej jest w tym zakresie zwolniony z podatku od towarów i usług i zwolnienie to nie jest obwarowane kwotą wynikającą z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że jest Pani zatrudniona w Służbie Więziennej jako lekarz - funkcjonariusz i wykonuje w związku z powyższym swój zawód lekarza i często wobec Sądów i Prokuratur zobowiązana jest Pani pisać opinie sądowe na polecenie w/w organów. Jednocześnie jako funkcjonariuszowi nie wolno prowadzić Pani działalności gospodarczej, a wydawane opinie dotyczą zawsze spraw o tematyce
medycznej.
Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, dokumentów w sprawie oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe ponieważ:
Podatnik jest lekarzem i w tym zakresie został ustanowiony biegłym sądowym i sporządza opinie pisemne na zlecenie sądów i prokuratury w zakresie i przedmiocie określonym przez podmiot zlecający jej wykonanie. Opinie biegłego lekarza polegające na wydaniu opinii po przeprowadzeniu pełnego badania lekarskiego oraz analizie dokumentacji mieszczą się zgodnie z klasyfikacją w grupowaniu PKWiU 85.12.12-00.00 "Konsultacje i leczenie prowadzone przez lekarzy specjalistów i chirurgów". W związku z powyższym czynności wykonywane przez biegłego sądowego lekarza specjalistę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 53, poz. 545 ze zm.), gdzie w poz. 9 wykazano usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (PKWiU 85).
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.04.2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm.), dla celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), a tam opisane usługi ujęto w grupowaniu PKWiU 85.12.12-00.00 "Konsultacje i leczenie prowadzone przez lekarzy specjalistów i chirurgów".
Biorąc zaś pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie pod poz. 9 wymienione są "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych" o symbolu PKWiU ex 85 należy stwierdzić, iż usługi swiadczone przez Podatnika są zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, w przypadku, gdy świadczona przez podatnika usługa nie jest opodatkowana, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie jest istotnym niespełnienie przez podatnika warunków, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przekroczenie limitu obrotu określonego w art. 113 ust. 1 w/w ustawy, gdyż z tytułu wykonywania wyłącznie wyżej wymienionych czynności zwolnionych korzysta on z ustawowego zwolnienia od podatku, bez względu na osiągnięty z tego tytułu obrót.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodnaz interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 b) § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.